Konstnären som Ung och på höger sida en isbjörn i en tombola hos Galerie Leger i dubbelutställningen Barnatro |
På Galleri 21 möts vi av ett inverterat hem, komplett med pärlspont, paneler och Moraklocka och vi får tjuvkika in genom hål i väggarna till en vidrig miljö som ändå skildrats med enorm ömhet |
Johanssons pojkrum känns komplett avbildat och jag känner igen alla nummer av Fantomen, kuddar, lampa osv från mitt eget 70-tals flickrum |
Jag har en känsla av att det är väldigt bra att Barnatro är uppdelad på två gallerier så att man tvingas bege sig utomhus och få luft och ljus mellan dem. Fast Johansson i vanlig ordning uppvisar stor humor, självdistans och faktiskt en enorm ömhet (och helt befriat från bitterhet) skulle det troligen blivit alltför tungt att genomleva allt i ett svep.
Korvkok med blod forsande nedför väggarna |
Johansson inleder utställningspresentationen "Dubbelutställningen Barnatro skildrar upplevelse från mina uppväxt[år] i den lilla byn Berga nära Sälen i Dalarna.
Här fanns min utstuderat elaka och barnhayande farfar. Här fanns min far, som pendlade mellan mängder av arbete och frustrerad ilska, som mynnade ut i extremt våldsamma utbrott. Här fanns också min allt mer labila mor, som när min far dog kunder bli så arg, ledsen eller besviken på sitt liv, att det ofta gick ut över ting - som bilen eller snöskotern - eller någon svagare och mindre än hon själv - som hunden eller mig!
Falukorv o mer falukorv I och med denna utställning får jag en än djupare förståelse för den som symbol när jag får veta att det ofta åts närmast varannan dag i Dalarna förr. |
Ur ett hål kommer t o m en korv ut i ansiksthöjd, så det gäller att ducka för att inte bli angripen av den. |
I Galleri 21 ekar skrik och den stränga uppmaningen "Nu är det allvar" och i flera kikhål möts vi av en sträng kvinnogestalt som diskar, röker och skäller.
Tycker mig känna igen Peter själv i sin mors 60/70-tals outfit och känner att henne vill jag inte träffa. Johansson skriver vidare att "som barn hade jag inte ord att sätta på mina känslor av ilska och rädsla, och idag har jag inte velat vända mig till terapi utan mitt val blev att försöka bearbeta upplevelserna genom att göra visuella berättelser."
Jag kan inte annat än beundrande applådera att han verkligen lyckats, där så många som gått i terapi i decennier inte gjort det! Jag har all kännedom om hur fantastiskt kultur kan läka fysiska skador genom att jag fick konst på recept efter min olycka men att det också har en sådan fantastisk effekt på även vid mental tortyr, som jag vill definiera det Peter vittnar om, är nog inte vetenskapen ens medveten om!
På Galerie Leger är utställningen mer traditionell och inte dold på samma sätt som på Galleri 21 och Johansson skriver att han där "har gått vidare in i min uppväxt och presenterar ett utval fotografier från familjens fotoalbumoch ställt dessa tillsammans med skulpturala kommentarer och bildreferenser, för att på associativ väg kunna berätta om mina upplevelser.--- Dramatisera, återskapa, förvrida ont till gott och ur dessa mängder av referenser se framåt. Min tanke är, trots de mycket personliga historier jag berättar om i min konst, att de ändå skulle kunna bli allmängiltiga och en sorts passager till besökarnas känslor och hjärta och frammana deras egna upplevelser, både sämre och mer glädjefulla minnen från unga dagar,"kvinna).
Mamma, Pappas skåp och Korvknullaren är en maskin av ett traditionellt Dalaskåp, en korv som sticker upp och en roterande röd stuga och finns på Galerie Leger.
Spelad ilska mot faluröd vägg och Pedofilstång med korvringar och bakom den foto från konfirmationen.
Parasoll med Skugga bestående av bl a de delar av fotona som lämnat tomrum i fotoalbumen; Förövarna. Visa ditt Sår och Hundarna |
Utställningen pågår endast t o m 9/2 på Galleri 21 och t o m 10/2 på Galerie Leger för att sedan flytta till Wetterling Gallery i Stockholm, där han ställer ut en hel månad 28 mars - 27 april.
Kan inte tänka mig att allt ryms där dock (men har i o f s inte själv varit dit sedan min utställning där 2002..). Bege er m a o helst till Malmö men se för allt i världen denna fantastiskt vidriga utställning!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar