Nu ska det bli gott med min första nybakade hjärna; glutenfrikardemummakaka med mandelmassa.
' Fick allt med reptilhjärnan (hela smygdala faktiskt) med kardemummasmak i första biten; smaskigt!
Silikonform i form av en hjärna som både funkar i ugn och frys!
10 bitar
Sätt ugnen på 200 grader. Rör 100 g rumsvarmt smör 200 g mandelmassa 1 1/2 dl råsocker
mjukt; enklast är med elvisp. Tillsätt 2 ägg
ettitaget och rör lite till. Blanda 1 dl mandelmjöl 1/2 dl psylliumhusk 1 tsk bakpulver 1 msk färskmalen kardemumma
i en egen skål och tillsätt det till mandelmassablandningen. Blanda alltsammans noga och klicka ut smeten i en smord sockerkaksform, cirka 1 1/2 liter med kokos
i. Grädda kakan i 175 grader i cirka 45 min, tills den släppt kanten. Låt kakan svalna något och vänd upp den på ett fat och avnjut när den svalnat.
I lördags invigde kommunalrådet JeanetteOvesson en mycket aktuell utställning på Österlen museet. Spöknät av MalenaOlsson ligger verkligen i tiden med tanke på Marelitt Baltic, som är ett EU-projekt som löper under 3 år 2016-2019.
Museichef Lena Alebo berättade att i museets förändringsprocess fokuseras nu bl a på att ha utställningar som berör diskussioner i tiden och det ser jag verkligen som positivt!
Kristiansstadskonstnären MalenaOlsson växte upp i Karlshamn, har bott i Italien i 28 år och i Rom har hon utbildat sig på såväl konstakademin Accademia di Belle Arti di Roma och inom scenografi i samma stad.
MalenaOlsson, Jeanette Ovesson och Lena Alebo mitt i (och bland) Spöknät på vernissagedagen 16 februari.
Söker du på spökgarn på internet kommer EU-projektet MarelittBaltic i Simrishamn upp först. Just därför hörde MalenaOlsson av sig till Österlen museet och erbjöd dem att visa sin utställning Spöknät.
För att citera från deras hemsida så "Förlorade och borttappade fiskeredskap i Östersjön, så kallade spökgarn, är ett stort problem som kan ge förödande konsekvenser. De sjunker till botten eller flyter runt i havet och blir en livsfarlig fälla för fiskar och fåglar som bland annat fastnar i näten.
År 2016 startade MARELITT Baltic, ett EU-finansierat projekt med syfte att kartlägga problematiken och minska antalet förlorade fiskeredskap i Östersjön.
Marint centrum, Simrishamns kommun leder det treåriga projektet där förutom Håll Sverige Rent också organisationer från Estland, Finland, Tyskland och Polen deltar.
Projektet ska, utöver att kartlägga problematiken, städa bort spökgarn i utvalda problemområden med hjälp av draggning från båtar eller dykning på vrak. Inom projektet ska det också utvecklas möjligheter till mottagning och återvinning av spökgarn i hamnar och andra förebyggande åtgärder. [Min kursivering]
Projektet ska sedan resultera i en handbok med information om hur man kan hantera spökgarn – från början till slut. ---Projektet är finansierat av Östersjöprogrammet 2014-2020 och pågår mellan 2016-2019. Havs- och vattenmyndigheten delfinansierar projektet."
Ett helt livsnödvändigt projekt för Östersjöns överlevnad m a o där MalenaOlsson inte bara just återvunnit faktiska spöknät som draperats och dramatiskt installerats i utställning på ett sätt som vittnar om hennes scenografi-bakgrund.
Under vernissagen berättade Olsson hur näten stank av död och fått lika ute och behandlas av väder och vind i månader innan hon kunde börja arbeta med dem.
Spöknät innefattar också emaljer i flera storlekar, som framställts i Ronneby, målningar på bl a gammal segelduk, liksom smycken med emalj och silver
De runda plexiglas-verken med graverade marina motiv i olika storlekar gjorde sig extra bra med vernissagedagens solljus. De kastade då både skuggor och solkatter runt i rummet, vilket får det att verkligen kännas som att befinna sig i ett stort hav!
Utställning har delvis visats tidigare i just Rom och där fick den väldigt sorgliga och dramatiska reaktioner pga associationerna till "döden i havet" med tanke på flyktingkrisen.
– I Rom fick mina verk om spöknäten en helt ny betydelse. Där är dess Medelhav dödens hav. Alla tusentals människor som dör på jakt efter ett bättre liv. Så jag fick många nya tolkningar på mina verk och starka reaktioner.berättar Olsson i Ystan.
-Efter det skapade jag några nya plexiglasverk där jag kombinerar de döda fiskarna med den mänskliga döden på havet. Fiskskeletten delar plats med tappade nallebjörnar.
– Det är "vintage". Och kommer från segelmakaren Hamel Sailsi Karlshamn, berättar Olsson om akrylmålningarna på segelduk för Ystan
-Det är segelmakeriets Valentino. Segelduken är högsta kvalitet och kunde ha varit med i Americas Cup, med massor av sömmar som jag sedan syr ihop och använder.
-Var är Island då? poeten Unnur Bragadottir närstuderar den världskarta som Olsson nästan alltid har med i olika versioner på sina utställningar.
Under Italien-åren jobbade Olsson främst med Fresco-måleri så under vernissagen skrattade hon åt hur kul det är att komma till Simrishamn, som hon menar är en hel al Fresco-stad. Med det avses att kalkfasaderna målats direkt på putsen.
Spöknät gör dig väldigt bra i Österlen museets utställningssal i och med allt trä och själva rummets uppbyggnad anser jag.
Jag känner verkligen igen mig i Olssons fascination för emalj-tekniken, som hon hon hyr in sig i en verkstad i Ronneby för att jobba med.
Det här med metallpigmenten som läggs på utan att visa den färg de kommer att få efterbränningen och lagren på kopparplåt som kan skapa djup och uppnå rätt effekt, vilket kan ta åtskilliga bränningar.
– Jo, det behövs en fem–sex lager för att få fram den rätta havskänslan, säger Malena i Ystan.
Tror jag kommit på världens grej; rulltårta med semla-fyllning, så har just gjort mandelmassa som sedan ska blandas med grädde och kardemumma.
Så bakar jag själva rulltårtan med både mandel- o potatismjöl + färskmalen kardemumma så blir den glutenfri med.
Gott, snabbt och enkelt Glutenfri rulltårta med semlafyllning C:a 10 bitar
Sätt ugnen på 250 grader. Vispa 4 ägg 2 dl råsocker/3 msk agavesirap
poröst. Blanda 1/2 dl potatismjöl 1/2 dl mandelmjöl 2 tsk bakpulver 1 msk färskmalen kardemumma
och vänd ned. Bred ut smeten på en bakplåtsklädd plåt. Grädda i 225 grader ca 15 min. Lägg ett bakplåtspapper på arbetsbänken. Strö ut 1-2 msk råsocker
på bakpapperet. Stjälp upp kakan på papperet och dra loss det papper som kakan gräddats på (pensla kallt vatten på bakplåtspappret så släpper det lättare). Låt kakan svalna och gör
Mandelmassablandadgrädde. Vispa 2 dl vispad grädde och vispa den med 1-2 dl mandelmassa
Bred mandelmassagrädden på kakan och rulla samman. Låt rullen ligga en stund med skarven nedåt innan den skärs upp. Servera gärna som bakelsen ovan med grädde på och några kanderade violer samt mer kardemummamaldöver.
På Galleri 21 möts vi av ett inverterat hem, komplett med pärlspont,
paneler och Moraklocka och vi får tjuvkika in genom hål i väggarna
till en vidrig miljö som ändå skildrats med enorm ömhet
Jag insåg att jag älskar Peter Johansson även som person när han höll en workshop i höstas och jag senare träffade honom även på Kulturparlamentet i Hässleholm. Han är så oerhört generös och hjälpsam att det är omöjligt att tro att han genomlevt den fasa hans dubbelutställning Barnatro vittnar om.Människor med denna typ av erfarenheter har oftast tappat allt förtroende för omvärlden och blir därför känslokalla och för vidare den ondska de själva utsatts för.
Johanssonspojkrum känns komplett avbildat
och jag känner igen alla nummer av Fantomen,
kuddar, lampa osv från mitt eget 70-tals flickrum
Barnatro är en fantastiskt modig utställning och vi började se den del på Galleri 21 där konstpubliken möts av vackert faluröda containrar. Dessa består av olika rum i ett inverterat hem, kompletta med pärlspont, paneler och Moraklocka. Vi får tjuvkika in genom hål i väggarna, böja oss och sträcka oss för att få ta del av Johanssons uppväxtmiljö i lilla Berga, Dalarna, skildrad in i minsta detalj, med oljud och serietidningar (det enda jag saknar är egentligen lukterna av cigarettröken från mammans evigt pyrande cigaretter och hans eviga följeslagare falukorv.)
Jag har en känsla av att det är väldigt bra att Barnatro är uppdelad på två gallerier så att man tvingas bege sig utomhus och få luft och ljus mellan dem. Fast Johansson i vanlig ordning uppvisar stor humor, självdistans och faktiskt en enorm ömhet (och helt befriat från bitterhet) skulle det troligen blivit alltför tungt att genomleva allt i ett svep.
Korvkok med blod forsande nedför väggarna
Johansson inleder utställningspresentationen "Dubbelutställningen Barnatro skildrar upplevelse från mina uppväxt[år] i den lilla byn Berga nära Sälen i Dalarna.
Här fanns min utstuderat elaka och barnhayande farfar. Här fanns min far, som pendlade mellan mängder av arbete och frustrerad ilska, som mynnade ut i extremt våldsamma utbrott. Här fanns också min allt mer labila mor, som när min far dog kunder bli så arg, ledsen eller besviken på sitt liv, att det ofta gick ut över ting - som bilen eller snöskotern - eller någon svagare och mindre än hon själv - som hunden eller mig!
Falukorv o mer falukorv I och med denna
utställning får jag en än djupare förståelse för den
som symbol när jag får veta att det ofta åts
närmast varannan dag i Dalarna förr.
Här fanns också mannen som utnyttjade mig sexuellt under många år.det var min fars arbetskollega och vän till familjen. När jag var 14 år dog min far. Det märkliga var väl inte min fars död i sig, utan att den gjorde mig lycklig! Jag grät inte en står eftersom jag visste tt den innebar slutet på min mardröm.Den här mannen skulle aldrig mer dyka upp i vårt hem! Jag grät inte heller när min mor dog, för med henne, efter pappas död, hade helvetet bara tagit en annan form, som hennes död befriade mig ifrån."
Ur ett hål kommer t o m en korv ut i ansiksthöjd,
så det gäller att ducka för att inte bli angripen av den.
Hur har Peter Johansson egentligen kunnat bli den fantastiska människa han är nu?
I Galleri 21 ekar skrik och den stränga uppmaningen "Nu är det allvar" och i flera kikhål möts vi av en sträng kvinnogestalt som diskar, röker och skäller.
Tycker mig känna igen Peter själv i sin mors 60/70-tals outfit och känner att henne vill jag inte träffa. Johansson skriver vidare att "som barn hade jag inte ord att sätta på mina känslor av ilska och rädsla, och idag har jag inte velat vända mig till terapi utan mitt val blev att försöka bearbeta upplevelserna genom att göra visuella berättelser."
Jag kan inte annat än beundrande applådera att han verkligen lyckats, där så många som gått i terapi i decennier inte gjort det! Jag har all kännedom om hur fantastiskt kultur kan läka fysiska skador genom att jag fick konst på receptefter min olycka men att det också har en sådan fantastisk effekt på även vid mental tortyr, som jag vill definiera det Peter vittnar om, är nog inte vetenskapen ens medveten om!
På Galerie Leger är utställningen mer traditionell och inte dold på samma sätt som på Galleri 21 och Johansson skriver att han där "har gått vidare in i min uppväxt och presenterar ett utval fotografier från familjens fotoalbumoch ställt dessa tillsammans med skulpturala kommentarer och bildreferenser, för att på associativ väg kunna berätta om mina upplevelser.--- Dramatisera, återskapa, förvrida ont till gott och ur dessa mängder av referenser se framåt. Min tanke är, trots de mycket personliga historier jag berättar om i min konst, att de ändå skulle kunna bli allmängiltiga och en sorts passager till besökarnas känslor och hjärta och frammana deras egna upplevelser, både sämre och mer glädjefulla minnen från unga dagar,"
Framför en bild av Hjortronplockarna visar han kaktusar neddränkta i Falu rödfärg.Som barn samlade han på serietidningar, kaktusar och isbjörnar vid något tillfälle körde därför hans mor hela dessa samlingar på soptippen för att verkligen såra sin son
Just där sätter han fingret på mina egna upplevelser; när jag grävt riktigt djupt i mina personliga upplevelser har jag lyckats beröra andra djupare genom att det blir just allmängiltigt där. Väldigt mystiskt men ett klart faktum (fast jag av födsel och ohejdad vans är väldigt mycket kvinna).
Mamma, Pappas skåp och Korvknullaren är en maskin av ett traditionellt Dalaskåp, en korv som sticker upp och en roterande röd stuga och finns på Galerie Leger.
Spelad ilska mot faluröd vägg och Pedofilstång med korvringar och bakom den foto från konfirmationen.
Parasoll med Skugga bestående av bl a de delar
av fotona som lämnat tomrum i fotoalbumen;
Förövarna. Visa ditt Sår och Hundarna
Utställningen pågår endast t o m 9/2 på Galleri 21och t o m 10/2 på Galerie Leger för att sedan flytta till Wetterling Gallery i Stockholm, där han ställer ut en hel månad 28 mars - 27 april.
Kan inte tänka mig att allt ryms där dock (men har i o f s inte själv varit dit sedan min utställning där 2002..). Bege er m a o helst till Malmö men se för allt i världen denna fantastiskt vidriga utställning!