eget montage |
– De har vissa karaktäristiska drag. De är yngre än andra och de är mindre politiskt intresserade. Det är framför allt de två sakerna som går att isolera, säger Ingela Wadbring, professor i medie- och kommunikationsvetenskap på Mittuniversitetet. Tillsammans med medieforskaren Adam Sheheta har hon med hjälp av de årliga, nationella SOM-undersökningarna kartlagt nyhetsundvikarna i Sverige under åren 1986–2011. Deras senaste siffror från en ännu opublicerad studie, där alla traditionella nyhetsmedier ingår, visar att 6 procent av befolkningen inte tar del av några nyheter alls [min kursivering]. I alla fall inte från de medier som ingår i undersökningen.--- I studien från 2012 ingår dagstidningar, radio och tv" men tydligen inte gratistidningar (enligt bildtext)
alla bilder utom den översta är lånade från DNs artikel |
Här känner jag att dagstidningarna har sig själva att skylla till stor del. Under oerhört många år har de lagt ut så gott som hela tidningen på internet och då finns ju ingen anledning att köpa tidningen egentligen. Men"Färska siffror från KIA-index (som mäter besök på svenska webbplatser) visar också att läsningen av de stora dagstidningarnas nätupplagor (med undantag av Expressen) har stagnerat under de senaste åren" i o f s.
"Nyhetsundvikarnas mest utmärkande egenskap är politiskt ointresse, vilket lägger ytterligare en pusselbit till bilden av det nya splittrade nyhetslandskapet. [Liksom klassklyftorna i samhället växer även informationsklyftorna.] Medan de nyheter i dagstidningarna som delas mest på sociala medier är politiska artiklar med starka åsikter finns en växande grupp som både är ointresserad av nyheter och av politik och som samtidigt är unga.---En eftervalsanalys av konsultföretaget Mediavision visade att Facebook var den enskilt största mediekanalen bland unga väljare i årets val, då 6 av 10 förstagångsväljare uppgav att de tagit till sig politiska inlägg och budskap via Facebook." Just det gör mig också förvånad.
Som medieforskarna Marie Grusell och Lennart Hast skrev i sin gemensamma artikel på SvD Brännpunkt i våras tycker också jag att det verkar som om "det [är]få användare som är politiskt aktiva på sociala medier, där majoriteten snarare ägnar sig åt att umgås med vänner och synliggöra sig själva: 'I nuläget är svenskarna mer intresserade av att dela filmer om Zlatan, än filmer om politik. Dagens politiker delar scen både med katter, igelkottar och söta barn och här blir konkurrensen om väljarnas uppmärksamhet för hård'”.
Lite komiskt dock att jag skrev inlägget om mitt nyhetsberoende dagen innan artikeln om Nyhetsundvikarna publicerades!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar