Elisabet Hermodsson är diktaren och konstnären som var väldigt före sin tid med att exempelvis infoga texter i sina bilder redan på sexiotalet.
– För mig är bilder som bokstäver, orden kommer ur bilderna och det vill jag arbeta med, berättar hon i ÖP . Det är vi nog många som håller med henne om numer.
Just nu t o m 2 april kan du se Hermodssons verk med egna ögon på Galleri S. Hermodsson är född 1927 och har tecknat i 70 av dessa och kom in på Konstfack för 61 år sedan. Hon har länge varit profilerad feminist, debuterade litterärt 1966 med bilddiktsamlingen Dikt-ting, är dessutom viskompositör, konstnär och gift med konstnären Olof Hellström sedan 1957.
|
Ingenting tusch s 22 i Thomas Millroths bok |
Galleristen Rolf Anderzon har gjort urvalet, eftersom Hermodsson själv inte kom hit för vernissagen:
-Jag har bara sett lokalen på skisser, men jag litar på honom. Han har valt både äldre och nyare verk, sånt jag arbetat med genom åren, berättar Hermodsson i ÖP.
– Men jag står för allt som jag gjort genom åren, jag har inte ändrat mig, skrattar hon.
Utsatt 1 kol |
– Jag har utgått från den bok av Thomas Millroth [Elisabet Hermodsson]som nyligen utkommit, många av bilderna i boken finns hos oss och för mig han hon alltid värnat de svagaste och mest utsatta, det känns som en ovanligt rak linje genom hennes bildvärld, berättar Anderzon i ÖP. Boken säljs också på Galleri S under utställningen.
LPn Disa Nilssons visor från 1974 är nog vad Hermodsson är mest känd för, men hennes vetenskapskritik har varit genomgående i hennes konstnärskap.
– Jag läste filosofi i Uppsala på 50-talet, då Anders Wedberg var ledande för den analytiska skolan och jag reagerade starkt mot att deras världsuppfattning var den enda tankegång som tilläts, det var som en ogenomtränglig sanning, berättar hon vidare i ÖP.
Därför Lider min Broder olja s 55 i Tomas Millroths bok |
Ruskig kol |
Gatumusikant olja |
Facit olja |
Läs mer om utställningen i LT och ÖP, liksom en intervju med Hermodsson i ÖP!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar