SIDOR

torsdag 27 mars 2014

Mångsidiga Elisabet Hermodsson på Galleri S

Fosterrörelse olja
Elisabet Hermodsson är diktaren och konstnären som var väldigt före sin tid med att exempelvis infoga texter i sina bilder redan på sexiotalet.
– För mig är bilder som bokstäver, orden kommer ur bilderna och det vill jag arbeta med, berättar hon i ÖP . Det är vi nog många som håller med henne om numer.
Jag är Så Många tusch (skiss till väv i
Statens Konstråds ägo)
Just nu t o m 2 april kan du se Hermodssons verk med egna ögon på Galleri SHermodsson är född 1927 och har tecknat i 70 av dessa och kom in på Konstfack för 61 år sedan. Hon har länge varit profilerad feminist, debuterade litterärt 1966 med bilddiktsamlingen Dikt-ting, är dessutom viskompositör, konstnär och gift med konstnären Olof Hellström sedan 1957.
Ingenting tusch s 22 i Thomas Millroths bok
Galleristen Rolf Anderzon har gjort urvalet, eftersom Hermodsson själv inte kom hit för vernissagen:
-Jag har bara sett lokalen på skisser, men jag litar på honom. Han har valt både äldre och nyare verk, sånt jag arbetat med genom åren, berättar Hermodsson i ÖP
– Men jag står för allt som jag gjort genom åren, jag har inte ändrat mig, skrattar hon.  
Utsatt 1  kol
 – Jag har utgått från den bok av Thomas Millroth [Elisabet Hermodsson]som nyligen utkommit, många av bilderna i boken finns hos oss och för mig han hon alltid värnat de svagaste och mest utsatta, det känns som en ovanligt rak linje genom hennes bildvärld, berättar Anderzon i ÖPBoken  säljs också på Galleri S under utställningen.
Den Nya Människan olja
LPn Disa Nilssons visor från 1974 är nog vad Hermodsson är mest känd för, men hennes vetenskapskritik har varit genomgående i hennes konstnärskap.  
– Jag läste filosofi i Uppsala på 50-talet, då Anders Wedberg var ledande för den analytiska skolan och jag reagerade starkt mot att deras världsuppfattning var den enda tankegång som tilläts, det var som en ogenomtränglig sanning, berättar hon vidare i ÖP.
Därför Lider min Broder olja
s 55 i Tomas Millroths bok
Målningarna är expressivt kraftfulla med snabbhet i uttryck och färger, med en väldigt säker formkänsla och ett oerhört "tryck". Hermodsson är en kvinna som är väldigt säker i sitt uttryck och sina åsikter, vilket är oerhört tydligt när man ser de närmast rasande verken. Tyvärr tog jag ingen bild av något kollage, men de innehåller bl a tidningsrubriker om Vietnam-kriget, som Hermodsson var oerhört emot.
Ruskig kol
Teckningarna i kol, tusch och blyerts har ord och texter som tillsammans bildar bilder som förstärker uttrycket. Snyggt och som sagt oerhört nyskapande när de gjordes på 1960-talet! Bildkonst och poesi i en fungerande helhet.
Gatumusikant olja
Thomas Millroths bok är oerhört genomarbetad och vacker och det är fantastiskt att kunna följa ett så viktigt konstnärskap på nära håll under så lång tid. Jag får en väldigt obehaglig känsla av att dessa verk, som när det gäller måleriet främst är från 1960-70-talen, är så aktuella att de skulle kunnat varit gjorda väldigt nyligen.
Facit olja
Om Hermodsson varit i filmbranschen skulle hon kallas auteur eftersom hon, precis som Ingmar Bergman, är så mångsidig och att hennes konstnärliga uttryck är så många och varierande, som visor och expressionistiskt oljemåleri att de får henne att framstå som en samtida konstnär. Missa inte möjligheten att se denna viktiga utställning senast 2 april!

Läs mer om utställningen i LT och ÖP, liksom en intervju med Hermodsson i ÖP!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar