onsdag 27 juni 2012

Vacklande konsthistoria

bild från National Geographic
Jag läser den fantastiska historien om Chauvet-grottorna i Ardechedalen i sydöstra Frankrike, med de underbara stenåldersmålningarna som med sina 35 000 år på nacken är de äldsta i världen. Ändå är de så enormt uttrycksfulla och fångar precis djurens rörelser och olika poser. Det var Illustrerad Vetenskaps nummer 2/2012 som berättade om att den fotograferats in i minsta detalj i 3D för att kunna framställa en exakt replik av grottorna, som människor ska få besöka. Det är nämligen inte möjligt med den äkta Chauvet-grottorna eftersom syret kan skada såväl grottan som målningarna och vetenskapsmän knappt fått tillträde dit.
Artikeln ligger inte ute på nätet än, men däremot har National Geographic också skrivit  om Chauvet-grottorna. Jag lånar därför bilder och översätter delar av den, flera texter som finns på nätet och artikeln jag nände ovan.
Bild från HTO med fyra uroxar (till vänster), två
noshörningar 
(nedanför)  och fyra hästar (till höger) 
När Chauvet-grottorna upptäcktes 1994, av grottforskarna Jean-Marie Chauvet, Eliette Brunet och Christian Hillaire blev de helt hänförda av synen av den förhistoriska grott-konsten som mötte dem. Grottan innehöll de tidigaste målningar som gjorts, eftersom de dateras till att vara 32 000 - 35 000 år gamla och ingen annan arkeologisk utgrävning har visat sig vara lika betydelsefull i denna del av Frankrike. Chauvet-grottorna är en av de mest dekorerade grottorna av det här slaget; den har mer än 400 målade och  inristade djur på väggar och tak och kvaliteten är häpnadsväckande hög. De visar manmutar, lejon, noshörningar, kattdjur, bisonoxar, hästar och björnar, som nu är utdöda där, men då alltså fanns även i södra Frankrike. Våra förfäder till konstnärer visste verkligen hur de skulle göra fantastiskt talangfulla bilder.
Bild från Pline visar fyra hästar som har både perspektiv
och skuggningar, trots att det inom konsthistorian

ansetts"uppfinnas" i västvärlden först under Renässansen...
Sedan upptäckten har bara ett fåtal noggrant utvalda forskare fått komma dit för att bevara målningarna och grottorna så väl som möjligt. Grottorna var helt intakta vid upptäckten, eftersom ingången rasat igen, trots alla årtusenden som passerat. Upptäckten vände helt upp och ned på allt man trott sig veta om paleolitisk konst, alltså konst som skapades i Europa för runt 40 000 år sedan. Målningarna i Lascaux-grottan är "bara" 17 000 år gamla, så det är alltså 19 000 år mellan när målningarna i de båda grottorna gjordes! 
Bild från HTO Lejonhonor, eftersom de saknar man, på jakt
Det fanns tvivel på om de var äkta, i årtionden hade nämligen "experter" teoretiserat om att just konsten utvecklades i väldigt långsamma steg från primitiva "krafsningar" till livfulla och naturalistiska framställningar. De subtila skuggningarna och konstfärdiga användningen av perspektiv, liksom de eleganta linjerna i Chauvet-grottornas mästerverk kunde väl inte ha "hoppat över" hela den utvecklingen? 
Kol 14 analysen fick dock alla experter att vackla; dessa målningar är mer än dubbelt så gamla som de i  Lascaux-grottan, men visade ändå på en höjdpunkt redan från "allra första början". Redan ett par tusen år efter att de anatomiskt moderna människorna dök upp i Europa, var grottmålningarna och inristningarna så sofistikerade som de bara kan bli. 
Bild från Carla Hufstedler. Hyena och panter. Man tror att
djuren symboliserade fara, precis som styrka och makt. 
Varje verk kar en fantastisk komposition full av kraft och liv, vilket avslöjar enormt mycket information om hur människor och djur agerar och vad som skedde i grottan
Ifjol gjorde Werner Herzog 3D-dokumentären Cave of Forgotten Dreams, om  Chauvet-grottorna, som ses som en stor filmisk skapelse och som den mest filosofiska 3D-produktionen hittills. 
Grott-målningarna visar ett sätt att arbeta konstnärligt som funnits under extremt lång tid. De har inte setts eller rörts på tusentals år och är väldigt välbevarade, stor konst med biler av varelser som är utdöda och aldrig mer kommer att gå på jorden...
Bild från HTO inristad uggla, där huvudet ses
framifrån medan kroppen visar ryggen
. Kanske
för att visa ugglans magiska egenskaper.
2014 kommer turister att kunna besöka den exakta repliken av grottorna, som ligger 2 kilometer från original-grottorna. Det är ett enormt kulturellt projekt, som består av flera rums-stora kammare, dit man förväntar sig att det ska komma ca 350 000 besökare/år.  Tänk att på det sättet kunna besöka stenåldern samtidigt som där använts den allra senaste teknologin!

Inga kommentarer: