Konstvernissage var det äntligen dags för18 juli av tre konstutställningar med växtkraft. Mårten Nilsson, Lotte Agger och Anders W Garnow, visat den andra i denna konstiga tid av fysisk distansering.
Dessutom har kaféet äntligen funnit en tilldragande form med tre syskon som
driftigt bakar och bjuder på det ena godare än det andra!
Direkt när vi kommer in möts vi av Mårten Nilssons stora installation Botanical. (Det är också han som rättar till det sista i filmen ovan).
Verket Botanical bjuder in (åtminstone mig) till att upplevas inifrån och Malmökonstnären Nilsson berättar i Ystads allehanda att han ställde ut Törne på Ystads konstmuseum 2014, då precis börjat utveckla sitt konstnärskap.
— Jag började ju som grafiker och arbetade tvådimensionellt, men för
ungefär tio år sedan kände jag att mitt arbete ville något mer. Jag arbetade
nämligen som assistent på Malmö konsthall och träffade många av de stora
konstnärer som ställde ut där, som alla tog för sig och fyllde rummen. Jag
sticker inte under stol med att det var inspirerande även för mitt eget
konstnärskap. Så det blev tredimensionellt först i tyg och senare i
papper.
— Jag hittade ett träd vid Öveds kloster som sönderklippt, dött. Men ur de
små grenarna växte ändå något, fortsätter han för Henric Tiselius.
Det skapade en stark närvaro som Mårten inspirerades av: Det handlar om
förgänglighet och liv, kontrasterna växtlighet och död.
Botanical är gjort i
pappersremsor som sprutmålats och
på ovansidan finns små vita och rosa
blommor av rispapper.
Botanical tog så sin nuvarande form 2018 och är ett organiskt böljande täcke gjort i
pappersremsor som sprutmålats i en rå umbrafärg med små vita och rosa blommor gjorda
i rispapper på ovansidan. I tunna nylontrådar svävar verket som är skapat specifikt och
anpassat efter rummets och ljusets förutsättningar på Tjörnedala konsthall. Personligen
kände jag mig tryggt omfamnad som av gyllene grenar eller rötter när jag befann
mig i Botanical.
Projektet Spaced Light Ground
påbörjades 2013. Här används virkade och knypplade dukar som Nilsson klipper ut
delar av och färgar in i akryl. Dessa gör han organiska installationer med och
delarna som blir över skapar han herbarium-liknande verk inramade i olika
format.
Mårten Nilsson föddes i Lund 1963 och är utbildad på Grafikskolan Forum i
Malmö. Han har tidigare ställt ut på bland annat Landskrona
konsthall, Galleri Ping Pong i Malmö, Galleri Mors
mössa i Göteborg och Ystads konstmuseum. Hans verk finns representerade på
Moderna museet, Malmö konstmuseum, Statens konstråd, Norrköpings konstmuseum
och Ystads konstmuseum.
Danska Lotte Agger letar efter system,
strukturer, lager och förskjutningar som är karakteristiska för var plats hon
besöker. Hon registrerar omvärlden med digitalkameran och anser att det tryckta
pappret som fysiskt material är vad det handlar om. De stora bilderna av växter
är som mosaiker där hon dekonstruerat bilderna, spridit ut fragmenten i ateljén
och sedan verkligen ser hur de blir återskapade när hon väl installerat dem i
utställningsrummet.
Görs extra tredimensionella genom vikta
kanter så att de ”poppar ut” från väggen
Modellerandet av de digitala fotona har manipulerats både fysiskt och digitalt. De är alla tryckta på papper som skurits upp och därefter blivit sammansatta i nya system och mönster.
Vissa är formade likt reliefer med tredimensionell verkan medan andra rymmer
digitala mönster eller perspektiviska förskjutningar som breder ut sig som ett
nät över bilden, likt en spindelväv eller svampliknande
organism. Detta ger fragmenten och helheten rent taktila egenskaper och
därigenom ytterligare dimensioner. Det visuella blir s a s fysiskt inte bara
genom verkens storlek.
Växter är en del av Aggers serie Patchwork där
varje enskilt fragment formas som en cell och där fragmenten i sin helhet är
ordnat efter ett celliknande mönster. Denna version av Växter
är också den platsspecifikt gestaltad för just utställningen
på Tjörnedala konsthall.
Lotte Agger är född 1965 och utbildad på Billedskolen på Jagtvej samt Fotoskolen Fatamorgana. Hon bor och är verksam norr om Köpenhamn.
Hon har
tidigare ställt ut på bland annat Galerie Pi i Köpenhamn, Copenhagen photofestival, Damchuk Gallery i
Ukraina och på Handelskammaren i Hamburg.
Hon har även utfört ett stort antal offentliga utsmyckningar.
Anders W Garnow är tredje och siste utställare. Han bor i S:t Olof och är ÖSKG-medlemen vars skapande är en ständigt pågående dialog med den vackra Österlennaturen. Med skarp kolorit abstraherar och skildrar han ljuset där landskapen blir till tydligt avdelade former, som på håll påminner om textila applikationer. Målningarna är också uppbyggda i flera lager, fast med kolkritor och akrylfärger. är tredje och siste utställare.
Han bor i S:t Olof och är ÖSKG-medlemen vars skapande är en ständigt pågående dialog med den vackra Österlennaturen. Med skarp kolorit abstraherar och skildrar han ljuset där landskapen blir till tydligt avdelade former, som på håll påminner om textila applikationer. Målningarna är också uppbyggda i flera lager, fast med kolkritor och akrylfärger.
Garnow hade sin vackra vespa stående utanför konsthallen på vernissagedagen
och jag fick veta att han fraktat dit inte bara målningarna utan också ett
trädgårdsmöblemang på den. Jag läser också i verkförteckningen att det är på
den han beger sig ut på otaliga turer runtomkring i det österlenska
landskapet. Upplevelserna överförs sedan från minnesbilder till
måleri.
Garnow föddes i Trollhättan 1953 och utbildades på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Sedan mitten av 1990-talet är han fast bosatt på Österlen. Han har tidigare ställt ut på bland annat Konstnärshuset i Stockholm, Smålands konstarkiv, Eksjö museum och Karlskoga konsthall.
Slutligen har vi, som jag nämnde fått igång kaféet på konsthallen med. Där finns hela sommaren fantastiskt fika med hembakat av syskonen Borssén med hembakat av syskonen Borssén
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar