Malin Ståhl i svart med fördragna ridåer |
Performancekonsten uppstod 1952 när John Cage gav en uppmärksammad föreställning, eller happening (som då ännu var konstnärligt och ännu inte kidnappat av marknadskrafterna) vid Black Mountain College i North Carolina, USA, och happening blev därigenom synonymt med performance. Jim Dine var då en pionjär inom just happenings.
med uppdragna ridåer kan man se filmer i Ståhls båda glasögon |
Performance är annars ingen av mina favoritkonstarter. Främst eftersom de flesta jag tidigare sett, med både erfarna, liksom rena nybörjare som Performance-konstnärer, varit både långdragna och alltifrån proffsiga. Ståhls Walking Cinema gjordes dock helt prestigelöst och med vad jag upplevde som glimten i ögat (=TV-skärmarna ;-)
Walking Cinema i helfigur är dramatik i dess renaste form |
Performancekonsten försökte att skaka om det rådande konstetablissemanget och sökte nya vägar för konsten. Föregångare fanns inom futurismen, dadaismen och surrealismen och under 1950 och 60-talen handlade performance oftast om kroppslighet. Den skiljde sig dock från t ex fridans, då den gestaltar en inre bild, vilket kanske kan vara en anledning till att jag, som älskar t ex balett, varit tveksam till performance. Många tidiga performance-konstnärer var även dansare och musiker eller ibland skådespelare, liksom bildkonstnärer givetvis.
stora delar av kvällen vandrade Ståhl som Walking Cinema fram och åter i KjARTan-uställningen |
Jag skulle gärna se mer performance med Malin Ståhl i framtiden!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar