tisdag 20 september 2011

Jag har vunnit!

Som du kanske förstått så har jag en förkärlek för vad som i allmänhet kallas rester, så jag skickade naturligtvis in mina tips till en tävling på Hurmorsskolan. Hon lottade ut tre exemplar av den fantastiskt fina kokboken Fester med rester (Libris förlag), som hon själv också deltar i.
Rester är nämligen lite av ett hjärteämne för mig så här kommer några handfasta tips: 
1. Jag slänger inte mat förrän den verkligen är möglig, sur e dyl. Fast jag lever ensam gör jag oftast 4 eller 2 portioner, beroende på hur mycket det finns + vilken plats som finns i frysen. Jag fryser in rester eller de överblivna portionerna i portionsförpackningar, vilket är jättebra som matlåda, liksom att hitta när jag inte hinner eller orkar göra mat.
2. Annars är rester alldeles ypperliga ingredienser i mat, t ex kan gamla potatisar o rödbetor bli goda Rödbetsbiffar
3. Överbliven pasta kan antingen ingå i sallader, 
4. gratänger, som t ex med svamp fräst i vitlök o smör som sedan täcks med riven ost 
5. eller piffas upp med bl a sardeller 
6. Efter en lyxig hummermiddag kan skalen bli till en nästan lika lyxig soppa
7. Efter kräftkivan spar skalen som kan bli en riktig gourmetmiddag 


Jag kan faktiskt lova att det kommer att dyka upp en del ur Fester med rester  här i framtiden!


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!