måndag 26 september 2011

"TdF-tecknet" avslöjat!

Har nu fått veta mysteriet med vad Erik Helmerson måste ha menat med TdF-tecknet. En läsare av det tidigare  inlägget som tycks ha full koll hänvisade till en Tips & Råd-sida för Vätternrundan. Där förklaras alla de tecken som gäller så här:
Tecken
1) Räck ut handen åt det håll du tänker svänga åt. Är det en korsning, håll spåret i svängen och gena inte. 
2) Räck upp handen innan du bromsar för att stanna.
3) Räck upp handen när det är hinder på vägen för att varna bakomvarande.
4) Långsammare cyklist till höger: Vinka med handen från höger till vänster bakom ryggen. Gör tecknet innan du svänger ut för att köra om.
5) Föremål på marken: Peka på föremålet eller vifta med handen bakom ryggen som under punkt 4. 
6) Jag vill gå in i klungan före dig: Peka bakom framförvarande cykel, sök gärna ögonkontakt, och vänta sedan tills platsen är fri.
7) Skrik "BIL" när en bil bakifrån avancerar fram bland cyklister.



De tre tecknen känner jag väl igen sedan polisens cykel-information i början av -80-talet och använder fortfarande när jag själv cyklar. Det var något jag lärde mig snabbt var nödvändigt när jag cyklade omkring i studentstaden Umeå. Använde man dem inte riskerade man om inte liv eller ens lem (jag är ju kvinna) så åtminstone att skada mindre ädla kroppsdelar. 


TdF-tecknet   Helmerson måste mena med "någon sorts tecken, vanligt i Tour de France, som betyder 'jag vill köra om'. Ett cykelvärldens 'Ur spår!' är antingen nr 4 eller möjligen nr 6, fast "en aning" feltolkade...


Pinsamt nog fick jag samtidigt veta att min svågers cykel inte alls är vad jag påstod i förra inlägget
här ser en Nikshi Hyper Pro Urban ut o inget annat!
Bild från http://www.cykloteket.se 
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: