torsdag 15 september 2011

Med Frejas egen växtkraft!

Jag har en klematis som är så fantastisk att jag tror att Freja själv har gett den växtkraften! Köpte den på torget av fransmän förra sommaren och trodde aldrig att den skulle överleva vintern, som varit så erbarmligt kall och lång.
Glädjeämnet, Hagley Hybrid  blommar allt vackrare
Grävde dock ned den i föräldrarnas trädgårdsland över vintern o glömde t o m kvar den där i våras när jag hämtade hem den andra, som är en Alp-klematis, men inte alls blommar lika mycket fast den står soligare. Den var nämligen så liten o oansenlig att jag aldrig trodde att den fortfarande levde. Planterade den i a f i ampeln och den tog sig nåt helt otroligt. Det är säkert åtminstone 30 blommor på den och den har expanderat på både bredden och höjden. Bl a klättrat upp o snott in sig i klädhängaren som ampeln hänger i, fast jag konstaterar att hösten är här... I vinter, när föräldrarna flyttat till Österlen, får jag be om specialtillstånd att gräva ned mina klematisar i någon av rabatterna runt mitt hus...
hela tiden med nya knoppar på gång!
Klematis Hagley Hybrid heter denna skönhet.
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: