onsdag 21 september 2011

Frasiga Nektarinflarn med mandel

Nektariner är en sort aprikos, som jag är enormt fortjust i, så därför kan jag inte låta bli att dela med mig av ett av Leilas många goda recept i min egen version. En läsare tipsade vid mitt förra Nektarinrecept om att den går minst lika bra att göra alernativt: med äpple som hon förkokt och i stället för mandelmassa använde hon nougat. Av "snålhet penslade  hon med grädde i stället för ägg. Lite florsocker och kanel ovanpå. Den blev god och inte så söt". Och det är ju just det som är grejen; istället för att följa recept slaviskt kan man variera med vad man själv tycker ör gott eller har hemma. Tack för tipset Eva! 
Frasiga Nektarinflarn med mandel 4 port
250 g smördeg(gärna på rulle)
150 g sötmandel
 2 bittermandlar, malda
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker / motsvarande mängd honung, Stevia eller sötningsmedel
2 ägg, ekologiska 
8 mogna skalade nektariner
4 st nektariner, mogna
Smördegen gör jag helst själv och Leila tipsa om att smördeg alltid mår bra av att få ligga i rumstemperatur en stund innan man bakar med den. Hon brukar skära ut bottnarna, lägga dem på plåten och låta dem stå framme i c:a 5 h  innan hon lägger på fyllningen. Då reser sig nämligensmördegen bättre i ugnen. Mitt tips är att i och med det också ta fram smöret. Sätt ugnen på 225 grader varmluft. Rulla ut smördegen och skär ut cirklar i cirka 12 cm i diameter med hjälp av en upp-och-nedvänd skål och lägg dem på bakplåtspapper. Lägg en mindre skål ovanpå varje rundel och rista en cirkel cirka 2 cm innanför kanten, men skär inte helt igenom degen. 
Mal mandeln genom en kvarn eller mixa till ett fint pulver i en hushållsmixer och rör samman med det mjuka smöret, strösocker och ägg. 
Jag malde helt enkelt ned mandeln med
en kvarn direkt i smöret o blandade så ihop.
Smaksätt med riven bittermandel. Bred ut mandelkrämen i den inre cirkeln och fördela klyftade nektariner inuti. Ställ in i ugnen och dra ned värmen till 200 grader. Grädda tills det fått färg och avnjut så snart det går!

Inga kommentarer: