lördag 24 september 2011

Enklaste tomatsoppan

Efter flera turer till Kivik i år har jag massor med tomat-juice i skafferiet och jag kan ju inte dricka hur mycket Bloody Mary  (eller ens Virgin Mary som är detsamma utan vodka) som helst... Däremot formligen älskar jag tomatsoppa och det passar extra bra nu när jag är förkyld och har ont i halsen.
enklast tänkbara tomatsoppa
Jag har därför börjat göra Enklast Tänkbara Tomatsoppa med just Tomatjuicen som bas 2 port.
en klick tomatpuré
smör
Bränn av tomatpurén i smält smör tills dofterna utvecklats. Tillsätt
skivad purjolök eller finhackad lök
stek till löken blivit genomskinlig och tillsätt
750 cl tomat-juice
timjan, lagerblad, basilika
salt, svartpeppar
ev. pressad vitlök
m fl eller andra önskade örtkryddor. Låt sjuda i en kvart smaka ev. av med
en skvätt vitt matlagningsvin
en skvätt grädde
Rör om och servera med gott surdegsbröd.

Inga kommentarer: