söndag 11 september 2011

gott med nektariner / persikor

Att jag älskar nektariner (och persikor, som är huvudarten) har jag skvallrat om tidigare. Faktum är att jag brukar köpa en plastkorg som jag sätter i mig på ungefär en vecka.
Nektariner au naturel i skål från Apotekarns
Man kan göra mycket gott av just nektariner (och persikor), bl a Leilas Frasiga aprikosflarn med mandel (se senare inlägg!) och Underbara Claras busenkla Persikoflarn med bara smördeg, mandelmassa och (skalade + urkärnade) nektariner / persikor.
en smördegsplatta o en nektarin / aprikos blir för två port

Persiko- / nektarinflarn  per person.  
1/2 smördegsplatta  
Låt tina och gör sedan två rundlar i varje platta genom att trycka ner ett glas. Man kan trycka ganska hårt, men degen ska fortfarande hänga ihop.  
1 uppvispat ägg 
penslas på smördegsplattan, utom inuti själva rundlarna, där du "pickar med" gaffel. 
lite mandelmassa  
Rives och läggs i rundeln, med  
1/2 skalad  nektarin / persika 
ovanpå. Hyvla över ett tunt lager  
smör
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader, tills de blivit gyllenbruna. Låt svalna något och riv över  mörk choklad, och dofta gärna över också lite  
florsocker

väldigt smaskigt!









Blir, som det mesta, ännu godare med vaniljglass!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Testade ditt förslag på persikobakelse/efterätt. I brist på persika tog jag äpple som jag förkokt i st för mandelmassa nougat av snålhet penslade jag med grädde i st för ägg. Lite florsocker och kanel ovanpå. Den blev god och inte så söt
/Eva S

Lyckans Smed sa...

Suveränt! Tycker inte om när det är för sött utan vill gärna ha en liten brytning. Låter riktigt gott med din variant! À la Kajsa Warg...
Mandelmassa kan du annars enkelt gör själv med lika delar skållad mandel o socker som körs i mixer tills det klibbar ihop sig till mandelmassa. Då kan du dessutom vara helt säker på att det inte är t ex malda fruktkärnor i, vilket det är i köpt...