måndag 12 september 2011

Med känsla för Fuchsia

I DN 2 sep skriver Anita Sjöblom om en växt som faktiskt trivs i skugga och alltså även på min balkong.
Fuchsian, eller Fuchsia x hybrida på latin, har många hängivna beundrare som samlar och byter plantor med varandra. Fuchsians popularitet beror säkert på att att den är så lätthanterad; trivs bäst utomhus sommartid i väldränerad jord, gärna i halvskugga och med jämn vattentillförsel. Regelbunden gödning under växtsäsongen ger fuchsian en praktfull blomning.
Fuchsian har stor variationsrikedom i form, färg, storlek och växtsätt vilket gör att den passar i allsköns olika krukor, urnor och amplar. Den finns enormt många färgställningar, men mina har alla liknande form.
Fuchsiorna trängs på min balkong
Mina pelargoner upptar all plats som nu finns i fönstren, när de flyttar in igen, så där ryms ingte Fuchsian i vinter. Det är nog också lika bra för de vill ha svalt o det vill inte jag och Greta.
Faktaruta ur DN


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

2 kommentarer:

Annie sa...

Att jag inte tänkte på det förut när vi pratade om skuggväxter...Fuchsior är ju suveränt fina. Blommar med kaskader hela sommaren i norrläge. Men att ha dem i fönster inne under vintern passar inte så bra. De fäller alla blad o ser ut som döda små träd. Klipp ner o ställ svalt om du har möjlighet. Det går utmärkt såklart att övervintra dem precis som pelargoner. Men de ser inte mycket ut för världen. Jag hade ett tiotal olika fuchsior för några år sedan, men lyckades tillslut försumma dem vintertid... Får börja om. Nu har jag tre. Det finns hundratals! Kolla på nätet och botanisera! :-)

Lyckans Smed sa...

Tack, Annie! Nej någon övervintring blir det inte om jag inte får ställa dem med Sonjas blommor. Hos mig blir det nämligen fullt överallt när Pelargonerna kommer in...