fredag 23 september 2011

"memils har börjat göra TdF-tecken!"


Imorse när jag öppnade DN insåg jag att min svåger, som jag oftast är ganska stolt över, faktiskt inte bara genomlever en ovanligt hälsosam 40-årskris utan faktiskt är en del av en trend. Han är en memil, fast han inte längre bor i Stockholms innerstad, utan i lilla Katrineholm.

svågers egen bild från Facebook, dock inte på en
Hyper Pro Urban dock!
Erik Helmerson skriver där i ledaren (!) under rubriken Cykelkonjunktur: Trend som gått över styr(e) om 
tweeten "Stockholms memils har börjat göra TdF-tecken!" vilket "för den stora delen av mänskligheten är detta rappakalja. Men ett antal människor i huvudstadens centralare delar förstod direkt och såg det som en fullständigt följdriktig utveckling. Vi skrattade och förfasade oss samtidigt. 
Ryktet spreds på Twitter för någon vecka sedan: Nu har Stockholms memils börjat göra TdF-tecken!
Det handlar alltså om medelålders män i lycra. Begreppet myntades av marknadsundersökningsföretaget Mintel i fjol och beskriver en veritabel guldgås för cykelbranschen. I Stockholm handlar det främst om män i närförort. Män som varje dag iklär sig det estetiskt mest motbjudande plagg som någonsin sytts, cykeltävlingsdressen, och beger sig till jobbet på en 30-växlad cykel för 20.000 kronor. Kanske en av modellen Hyper Pro Urban? Eller varför inte Speedster S20 Urban Flatbar? (Jo, de finns på riktigt.) --- TdF-referensen syftade på att dessa memils påstods ha börjat göra någon sorts tecken, vanligt i Tour de France, som betyder ”jag vill köra om”. Ett cykelvärldens ”Ur spår!”"

Ja, jag skrattade så jag tappade andan åt den pricksäkra ledaren, men med lite stolthet också, ska jag erkänna; "jag känner en!!!", men måste fråga hur TdF-tecknet egentligen ser ut...
Efter DN-artikeln har jag försökt ta reda på hur TdF-tecknet egentligen ser ut. Det vore ju tokigt om nån gjorde det utan att jag förstår och därför riskerar att mejas ned... Nåja, det jag fann när jag sökte på svenska, engelska och franska var ett möjligt och en rolig bild. Håll till godo o snälla du som vet; berätta vilket tecken jag ska kasta mig ur vägen ... 

och  detta betyder
väl snarare "fy"

detta var bara en kul bild, som
kom upp när jag sökte på franska

3 kommentarer:

Johan T sa...

Det han pratar om som "TdF tecken" är helt enkelt tecken som normalt används i klungkörning. se
http://hem.bredband.net/b119323/loppet.htm
Tyvärr så har nog inte Erik Helmerson så mycket koll förutom att det är väldigt viktigt att man inte avviker från mängden om man är man och medelålders.

Johan T sa...

Oops glömde. Bilden på din svågers cykel innehåller en landsvägscykel s.k. racer (möjligen cx) av märket Giant. Observera boxerstyre, fälgbroms m.m.
Hyper Pro Urban som du länkar till är en s.k. hybrid av märket Nishiki med skivbroms, rakt styre o.s.v.

Lyckans Smed sa...

Tack, snälla Johan! Jag vet ju inte så mkt om cykling men tyckte att de ser så lika ut. Ska ändra det genast!

Tror att din tes om Helmersson verkligen äger sin riktighet! Viktigast att klä sig som o gör sånt som polarna gör + göra ned de som sticker ut...
/*