torsdag 5 maj 2011

Pastarullar (Cannelloni al Tono)

Dessa pastarullar, eller Cannelloni al Tono som det så snyggt heter på italienska, är bland det godaste jag vet.
Underbara pastarullar med tonfisk hos Maja, med min Citrondricka
Från början hittade jag receptet med rökt skinka i, men jag har alltid gjort dem med tonfik i istället.

Pastarullar med färskost och tonfisk 4 port
12 lasagneplattor gärna av färsk pasta
1 brk tonfisk
200 g färskost
2 krm salt
1 tsk oregano
1 krm kajennpeppar
1 äggula
tomatsås egen enl länken alt 1 burk köpt
Parmesanost
Sätt ugnen på 250 grader. Om du använder torkade lasagneplattor måste dessa koka i lättsaltat vatten i en stor kastrull i 5 min. Se upp så de inte kladdar ihop! Jag brukar koka dem 4 och 4 i tre omgångar skiljda åt med piggarna på en stor trägaffel.
Medan de kokar brukar jag göra fyllningen. Lyft upp plattorna o spola dem i kallt vatten + rinna av. Häll bort vätskan ur tonfiskburken o spara den. Blanda så ihop Färskost, salt, oregano, kajennpeppar och äggula.  Blanda hälften av tomatsåsen med ostblandningen. Lägg plattorna en och en i  den smorda ugnsfasta formen, klicka på ca 2 msk av tomat/ostblandningen på ena kortsidan och rulla ihop till rullar.
Lägg rullarna sida vid sida i formen och häll över resten av tomatsåsen.
Riv över Parmesanost och sätt in i ugnen på mellersta falsen. Sänk värmen till 225 grader när luckan stängts och låt stå i 15 min, då de fått fin färg. Servera helst med en god sallad och njut!


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: