tisdag 10 maj 2011

Allmänna bak- och matlagningstips

Idag tänkte komma med några allmänna baktips med tanke på hur mina recept ser ut.

bild från http://www.allposters.com

För det första är det bra att ta fram alla ingredienser i rumstemperatur åtminstone en timme innan man börjar. På så sätt har ingredienserna samma temperatur och "skär sig" inte. Detta är särskilt viktigt när man ska blanda t ex fett och ägg, som med majonnäs, men även i många brödrecept används både och.

Mitt andra tips är att sätta ugnen på 25 grader högre temperatur än den det ska gräddas i. Detta eftersom det försvinner en massa värme när man öppnar ugnen för att ställa in det som gräddas. Naturligtvis gäller det att komma ihåg att sänka temperaturen med de där 25 graderna igen när man satt in plåten, annars blir temperatiren för hög.

För ett riktigt luftigt bröd är det bättre att blanda i rumsvarmt, än smält smör.

Jag använder oftast siktat dinkelmjöl istället för vetemjöl för att sänka det glykemiska indexet. Då måste man tänka på att eftersom dinkel är mer fukt-krävande än vanligt vetemjöl, ta något mindre än vad receptet anger. 

Eftersom dinkel är "trögare" i jäsningsprocessen behövs mer bakpulver eller jäst för att dinkel ska jäsa jämfört med vetemjöl, så ta därför en aning mer.

Vaniljsocker och vanilinsocker innehåller en del mindre smakliga ingredienser, som exempelvis ruttnande tall, på samma sätt som exempelvis "vanilj"glass ofta gör. Detta kan man läsa sig till Mats-Eric Nilssons uppmärksammade Den hemlige kocken, som jag verkligen tycker att du ska läsa om du inte redan gjort det! Redan innan jag läste det hade jag gjort eget vaniljsocker genom att helt enkelt spara urskrapade Vaniljstänger, låta dem torka och sedan blanda dem med strösocker, eller sötningsmedel utan Aspartam.

Köpt Ströbröd brukar också innehålla allt möjligt som blivit över/skrapats ihop på de stora bagerierna. Är man allergisk mot något eller över huvudtaget tycker att det är viktigt att veta precis vad man äter har jag  tips. Spara alltid smulorna som blir kvar i påsen med hembakat bröd, låt det torka och använd sedan det som ströbröd. Ett annat alternativ är att låta en brödskiva med vad vad den innehåller få torka och sedan köra den i mixer eller stöta den i mortel.

Inga kommentarer: