fredag 20 maj 2011

Lite nostalgi

När jag var barn var det särskilt två saker som fick mig att somna och det ena var mannen med drömsanden. Alltså inte Lennart Svahn utan John Blund.
Nu gnuggar säkert ni unga er i ögonen och undrar "vilken Blund?" Jo, John Blund den östtyska dockfilm som visades i TV1 i början av '70-talet, som en del av den allra första soffsittarserien Halvsju. Filmerna om John Blund var hämtade direkt från östtysk TV och den svenska rösten gjordes av Lennart Swahn.
Så här ser han ut, han som for med en rymdraket runt hela världen och kastade sand i barnens ögon så att de skulle somna.
min John Blund är lite luggsliten, men
så har jag haft honom i säkert 35 år...
När jag måste sova brukar jag säga att jag har just en träff med John B inbokad. Det har då hänt att vissa lite svartsjukt undrar vem 17 John B är, så då förklarar jag på samma sätt som här.
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: