måndag 23 maj 2011

Ny sötnos i Orsa

Till Rovdjurscentrum i Orsa, Grönklitt har precis snöleoparden Baatar flyttat in. Tidigare bodde hon på Zoo de Santillana i Spanien, där hon växte upp tillsammans med en bror och mamman. Nu bor hon ensam i ett hägn på 2 000 kvadratmeter, granne med de två persiska leoparderna, Barrack och Soray. – Till hösten, vintern hoppas vi få hit en hanne också, så det kan bli ungar om två år, säger Kenneth Ekvall, zoolog på Orsa Björnpark till Aftonbladet.
bild ur dn
Mina egna erfarenheter av leoparder är lite roliga. På alla de safarin jag var på under min termin i Sydafrika hade jag förmånen att få se samtliga av the Big Five utom just leoparden. De flesta såg jag flera gånger och jag fick t o m ögonkontakt under en lång stund med en lejonhanne, vilket jag skrivit om tidigare. När jag kom till Kahna Nationalpark i Indien för safari önskade jag därför inte bara att få se tigrar (som varken finns i Afrika eller hör till the Big Five) utan också just leoparder. Efter första dagens lyckade tiger-, men misslyckade leopard-iaktagelser bestämde jag mig därför för att offra en övermogen banan till hindi-guden Krishna i Krishna Jungle Lodges (där vi bodde) tempel innan jag gick o la mig för att sova.  

Dagen efter fick vår guide syn på en leopardhona med fyra ungar, som låg o solade under ett träd. Till min enorma glädje satt vi och tittade på dem i hela 42 min, så länge att guiden sa att det var hans längsta leopard-iaktagelse någonsin. Fantastiskt så bra mitt offrande gått!
leoparderna är väl kamouflerade och därför närmast
omöjliga att se om man inte vet vart man ska titta. Honan

står här mitt i bilden med ungarna liggande runt sig
Morgonen efter visade det sig dock att det gått lite för bra. En leopard hade under natten tagit sig in i Lodgen och nästan skrämt ihjäl den gamla vakt-hunden innan de lyckades skrämma ut den därifrån. Denna lilla historia har lärt mig att inte önska något alltför ivrigt och t o m offra för att det ska ske. I värsta fall kan det "slå över" och bli för mycket av det goda...

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: