torsdag 12 maj 2011

Fru Justitia inte längre blind

... möjligen har hon solglasögon. Detta skriver jag givetvis med tanke på alla skriverier om Ola Lindholm. Inte för att jag kan vara säker på hur det verkligen ligger till, men jag inbillade mig att alla är oskyldiga tills dom meddelats från domstolen... Men det gäller uppenbarligen inte för "kända" människor.
Läs hans egna ord om vad som skett här, för att förstå varför han inte uttalar sig i media.
denna Mjukgrundsetsning gjorde jag 1995
med anledning av Mona Sahlin och det
som då kallades Toblerone-affären
Det intressanta(?!) är att jag inte är ett dugg förvånad; 1995 gjorde jag etsningen "1990-talets Justitia", där hon bär solglasögon istället för ögonbindel.

Fru Justitia är rättvisans gudinna i romersk mytologi och motsvare den grekiska mytologins Dike. I vår tid används hon som en symbol för juridikens och lagens blinda rättvisa. Justitia avbildas därför med en balansvåg i ena handen, ett svärd i den andra och försedd med ögonbindel. Ögonbindeln skall symbolisera allas likhet under lagarna, alltså att Justitia inte kan se vem eller vilka hon dömer, utan att vågen väger bevisen och därför står för rättvisa, medan svärdet symboliserar Fru Justitias makt. En skulptur av Justitia brukar finnas utanför eller i domstolar i västvärlden och avbildas som statyett eller tavla hos många jurister.

Även jag har anklagats falskt, men var då alldeles för svag och osäker på mig själv för att inte bara fegt smita undan. Något jag verkligen ångrar idag och jag beundrar Ola Lindholms rakryggade sätt att stå upp för sig själv, sina närmaste och rättvisan. Som han skriver "man kan inte tvätta sig ren i trycksvärta"
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: