fredag 13 maj 2011

Kristina Wrangs måleri med kraft

Galleri Remi visar Kristina Wrang med all önskvärd tydlighet att hon till fullo behärskar såväl måleri som grafik. Jag har tidigare främst sett grafik av Wrangs hand och måste erkänna att hennes skicklighet som målare överaskar, likväl som gläder mig! Det är med lätt hand hon låter ansikten och annat konkret framträda ur den abstrakta omgivningarna. 
bäst tycker jag att Kristina Wrangs måleri gör sig i den stora
akrylmålningen Vårvinter, här omgiven av serigrafin Vår i
Luften
och  Porten i akryl och bladmetall, där färg o form
hjälper upp och äger varann som två dansare i en Pas de Deux
Att Wrang verkligen jobbat med sitt måleri är tydligt, men avvägningarna mellan färger och strukturer tycks vara helt naturligt gjorda som om det inte funnes något annat val.
akrylmålningen Proud visar ett sammanbitet men stolt anlete,
som skulle kunna sitta på en ängel eller antik skulptur
 Grafiken är välgjord som alltid, samtidigt som den är lekfull och korresponderar med måleriet.
Det är en väldigt sevärd utställning, där min enda invändning är de verk som placerats ut i galleriet, utanför verkförteckningen, exempelvis på golvet. De splittrar helhetsintrycket och tillför inget annat än ett lite näpsigt "kolla här vad jag kan mer".
fotopolymer Made in China



Kristina Wrangs konst finns kvar på Galleri Remi till 18 maj, missa inte den! 
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: