tisdag 1 mars 2011

Vitlöksfest!

Som jag skrev imorse är jag dunderförkyld och försöker kurera mig för fullt eftersom jag ogärna vill missa en work-shop som ska vara på torsdag. Har därför formligen frossat i vitlök till lunch, fast jag har lite problem med magen.
Lite recept på detta frosseri kanske kan vara av intresse?
Jag inledde med att göra tomatsåsen, eftersom den ska koka en hel timme och den kommer från Paolo Robertos bok Mina Fastrars Mat:

Pasta con salsa di pomodoro bild från http://www.recept.nu 

Pasta con salsa di pomodoro 4 port.
700 g passerade ekologiska tomater
3 msk olivolja
1  finhackad sharlottenlök
1 msk finhackad vitlök
10  strimlade basilikablad
1 dl finhackad persilja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
500 g vit fiberpasta, t.ex. rigatoni, bombardoni eller fusilli
parmesanost av god kvalitet
Värm upp oljan i en traktörpanna. Tillsätt lök och vitlök, och fräs lökhacket utan att det tar färg. Häll i de passerade tomaterna, basilika, persilja, salt och peppar. Koka upp och smaka av, tillsätt eventuellt extra salt, basilika eller persilja. Koka under lock på låg värme i cirka 1 timme. Tomatsåsen ska ha en ganska fyllig konsistens. Är den för tunn kan du lyfta av locket i slutet av koktiden. Känns den för tjock kan du späda med vatten.  Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen och servera på napolitanskt sätt; nykokt, direkt på tallrikarna. Skeda försiktigt upp tomatsås över pastan, riv över parmesanost, ät och njut. 

Medan den puttrade på spisen gjorde jag enkla vitlöksbröd till förrätt.

Enkla vitlöksbröd
1 klick smör får smälta och bryna i en stekpanna
1 klyfta Vitlök pressas så ned i pannan och kort senare läggs även 
1 skiva bröd (jag använde Levain) ned i pannan. Låt brödet suga åt sig av vitlökssmöret och vänd skivan o klicka i
lite mer smör Strö över 
lite hackad Basilika
Färdigt; ät och njut direkt!
inbjudan till workshop

Inga kommentarer: