måndag 2 maj 2011

Fortsätt mata!

Förra våren hörde jag på Naturmorgon den tragiska nyheten att oerhört många småfåglar svälter ihäl på våren. Många människor tar nämligen bort sina fågelmatare innan det hunnit komma nog mycket att äta i naturen för att kunna både överleva och föröka sig. Jag ringde genast och berättade det för min far, som precis som min farfar var, är en hängiven fågelmatare. Numer låter han därför fågelmataren hänga tills det blivit riktigt grönt.
Koltrasten Colin sjunger vackrast av alla!
Jag har alltid varit enormt förtjust i koltraster eftersom de har en så underbart klingande djup röst. Hos mor o far i Brunflo brukar det vara massor med koltrastar, som jag kallar Colin och Coleen. Dem ska man helst mata med äpplen så stannar de och får ungar. En vinter för många år sedan hade Collin tydligen missat nedflygningen söderut med vännerna, för han blev kvar hela vintern. Mina föräldrar matade honom noga med äpplen och fram på vårkanten var de glada att han överlevt hela vintern. Så en dag dunkade det i köksrutan och när de kom ut såg de att det var koltrasten som flugit in i den och avlidit; sorgligt!
Fågelmataren får nu sitta kvar tills det finns nog mat
till småfåglar ute o dit kommer gärna ekorrarna med

Inga kommentarer: