söndag 8 maj 2011

Nadine Gordimer till Sverige

TT rapporterar att Nadine Gordimer till Sverige.
bild från http://topics.nytimes.com 
Författaren Nadine Gordimer är en av de cirka tjugo Nobelpristagare som kommer till Stockholm för ett tvärvetenskapligt symposium den 16 maj. 
Nadine Gordimer fick Nobelpriset i litteratur 1991 och jag bodde granne med när jag pluggade i Johannesburg. Det låter imponerande va? Problemet var bara att i Johannesburg bor alla i de välmående villaförorterna bakom höga murar, med larm, vapen och högst ovanför murarna razor-wire. Så fast jag bodde ett halvt år i huset bredvid såg jag aldrig ens skymten av henne, jag erkänner...
så här ser Razor-wire ut; det är som taggtråd fast med rakblad
istället för taggar. 
Det finns ovanför  murarna som omgärdar
husen i de rika villaförorterna i Johannesburg. Denna bild
tog jag dock i Kapstaden o bakom syns Tafelberget.

Inga kommentarer: