torsdag 5 maj 2011

Fotopolymer

Jag har länge velat åka tillbaka och jobba i grafikverkstan, men min envisa hjärnvärk har gjort det omöjligt. I måndags for jag ändå dit för att eftersom jag ville göra klart åtminstone det tryck jag fått förfrågan om inför Kul Tur Öppna Ateljéer i helgen.
en mindre version av Lakshmifotopolymer i syrabadet
Under måndagen förberedde jag plåtar och tryckte underlaget till bilderna med sex st tryck från plywood, efter att ha rivit till papper. På tisdagen var det dags för mig att ensam belysa fotopolymer  i ljusboxen, vilket jag bara gjort en enda gång tidigare. Jag hade egentligen tänkt screana bilderna eftersom det är en teknik jag behärskar, men hittade ingen fotoemulsion. Det rum som tidigare (på '90-talet) användes till belysning hyrs av nu en fotograf som mörkrum så jag visste inte heller vart jag skulle kunna göra det och ingen annan grafiker fanns i huset för att fråga. "Bara" keramiker, målare o fotografer fanns att tillgå, så därför gav jag mig på fotopolymer. Det är ju av att försöka o helst själv man lär sig! Hade problem med inställningarna till ljusboxen, men lyckades till slut, fast det såg ut att vara något utbränt på sina ställen. Det kunde jag dock inte veta säkert förrän jag provtryckt och det blev faktiskt riktigt bra, provtrycket, så gjorde även ett riktigt på orginalpapper, som blev helt acceptabelt. Tack och lov! Tryckte så ännu ett men det blev lite kladdigt så bekymrad gick jag för att tvätta plåten, som jag tittade på. Istället för golvet. Trött och med hjärnvärk råkade jag givetvis snubbla så att en stor del av bilden skrapades av mot betonggolvet. Själv klarade jag mig utan skador annat än på självförtroendet, men insåg att jag måste sluta för dagen. Lyckades åtminstone med ett bra tryck och får göra om plåten senare. Städade undan och for hem för att lägga mig, men har i a f ett efterfrågat ex av Lakshmi-bilden jag tidigare gjort som storgrafik, så den kan jag i a f sälja i helgen. Välkommen hit du spekulant, du kommer att få köpa ett helt unikt tryck eftersom plåten måste göras om!

Inga kommentarer: