onsdag 15 december 2010

Världens godaste köttbullar

Nu gör jag en riktig rövare och avslöjar receptet till världens godaste köttbullar, alltså de min farmor gjorde:
Gertruds goda Köttbullar
1/2 dl köttbuljong
4 hg köttfärs, helst älgfärs
1 ägg
2 krm salt
minst 1/2 tsk lökpulver
1 tsk vitpeppar
mycket smör
Blanda ihop allt noga och låt smeten vila i ca 30 min sp att den drar åt sig av kryddorna. Stek så i mycket smör så att de får fin färg. Häll över åtminstone
ca 1 dl grädde
Rör runt köttbullarna och låt grädden koka med dem så att såsen tar smak och färg och låt såsen koka med i ett par minuter. 
stekning pågår. Älgfärsen har jag före kryddning delat med
mig av till katten, som har det som sin absoluta favoriträtt!
Lova mig nu att inte avslöja för nån vart ni fått tag i receptet!

Inga kommentarer: