torsdag 23 december 2010

Jamie's godaste potatis + julefilmer

Den godaste potatis jag någonsin ätit, om man bortser från "nypäran" (jamska för nypotatis), måste vara den Jamie Oliver lagade  i sitt Jamies familjejul på kanal 5 härom kvällen. Men då älskar jag verkligen vinäger till potatis också. Att receptet finns på Kanal5s hemsida är dock ren och skär lögn. Vi fick lov att titta på programmet på Kanal5play, skriva ned vad han sa och så gjorde syster Maja den till kalkonen. Mums!
När jag nu letade bild, hittade jag receptet på engelska på Jamies egen hemsida, så här är det översatt...


Jamie’s perfect roast potatoes

skalad fast potatis lagom för antalet portioner
havssalt och nymald svartpeppar
 olivolja
Rosmarin
 äppelcidervinäger
Sätt ugnen på 200 grader. Skär potatisarna i jämn storlek och tvätta dem i kallt vatten (för att bli av med stärkelsen) och koka dem i 6-7 min. Lägg så potatisarna i en metallsil. Som du lägger över kastrullen (häll av vatten) så att potatisarna får ångas i 3 min. Skaka så silen för att få potatisarna riktigt krispiga sedan. Häll potatisarna i en skål med olivolja och kasta runt dem i oljan, så att den hamnar på hela potatisarna. (Så här långt kan du förbereda innan, täck dem bara med plast när de kallnat.) Tryck till potatisarna försiktigt med en ”potatismosare” för att få en större yta som kommer i kontakt med pannan och blir krispig och som kryddorna dessutom fäster bättre i. Häll mer olivolja över potatisarna i en ugnsfast form, dra ned ugnen till 190 grader när du ställt in potatisarna och låt dem stå inne i 30 min tills de är ljust gyllene. Ta ut ur ugnen och tillsätt så mycket Rosmarin du vill ha och även vinäger efter smak.Skaka om formen ordentligt och stoppa tillbaka i ugnen i ytterligare 15 min. Tillsätt gärna mer vinäger vid servering. Ät och njut!
Bild från jamieoliver.com
Så lite film: Klicka här för årets julefilm från Sommermedia och här för Viktor Rydbergs Tomten.

God jul!
All rosa text, utom denna, är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: