onsdag 29 december 2010

Hjärnvärk

Idag blir det inga klyftiga inlägg. Jag har sådan värk i hjärnan att det bara är sängen som gäller. Känner mig dock lycklig över att inte behöva få det så ofta längre!  Lägger dock med en bild av vårt mest fantastiska organ, som ni kan fördjupa er i under dagen ;-)
bilden hade dock varit än bättre om den visat
skillnaden mellan höger och vänster hemisfär!
Det jag kallar hjärnvärk är en huvudvärk som  är nästan exakt som migrän, fast utan illamåendet (bortsett från en gång). Den lider jag av till följd av hjärnblödningar jag fick vid en trafikolycka. De ställen i hjärnan som det kommit blod på anses vara förstörda, men vi kan, särskilt om vi är unga när den sker, träna upp oss så att hjärnan hittar nya förbindelser. Det man tror är orsaken till min hjärnvärk är att dessa nya vägar kräver så mycket energi för att fungera att hjärnan skickar ut smärtsignaler för att tvinga mig att sova när jag inte fattat att det är vad som behövs. Det har forskats oerhört mycket om varför vi egentligen måste sova så mycket som en tredjedel av våra liv. Det man kommit fram till så här långt är dels att korttidsminnet först under sömnen får möjlighet att bearbetas för att bli till långtidsminne. Man vet också att just under sömnen tas i princip inga yttre intryck emot, vilket lämnar massor av kapacitet till exempelvis läkning och inlärning. [Det här sista stycket under bilden lade jag till i efterhand.]

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

2 kommentarer:

Fjedde73 sa...

Jag tycker nästan att det är lite läskigt att skärskåda hjärnan. Särskilt hjärnhinnor. Brr.

Lyckans Smed sa...

Jag tror att det är bra att konfrontera och därigenom komma över rädslor och obehag, så titta nu ordentligt! ;-)
/*