onsdag 1 december 2010

underbar "julig" lunch

åh, nu har jag ätit så där otroligt gott igen! Jag testade några recept jag rivit ur tidningar och det blev helt fantastiskt ihop, så det kan jag ju inte undanhålla er recepten till.
julig och underbart god smakkombination!
Confitlax med pepparrotskräm och saffransmarinerade morötter 2 port
Efter att ha räknat ut de olika tillagningstiderna började jag med vad som tar längst tid och satte först på ugnen på 75 grader. Har man varmluftsugn ska den ställas på 50 grader
300 g lax i 2 portionsbitar
1,5 – 3 dl olivolja
Flera kvistar torkad eller fryst timjan, smulad
Salt och svartpeppar
Krydda laxen och lägg den åt sidan en stund, medan du gör

Pepparrotskrämen
4 msk matlagningsyoghurt
1 msk riven färsk pepparrot
1 msk olivolja
salt
Blanda ihop till en jämn kräm som ställs kallt. Åter till

Confitlaxen
Lägg laxen i en ugnssäker form och häll över olivolja så att den täcker. Det är detta och den låga tillagningstemperaturen som är själva confiteringen, som är en gammal konserveringsmetod för riktigt saftigt kött/fisk. Lägg över all timjanoch baka så i ugnen i ca 30 min eller tills laxkärnan nått 48 grader. Medan den står i ugnen görs de

Saffransmarinerade morötterna
2,5dl vatten+tärning / grönsaksbuljong
250 g morötter skurna i stavar
Koka upp buljongen och lägg i morötterna, som ska koka al dente mjuka. Under tiden gör

Saffransmarinaden
1 msk vitvinsvinäger
3 msk olivolja av god kvalitet
½ krm eller några strån saffran
Salt
Nymalen vitpeppar
Saffranen stöts i mortel, dit resten tillsätts och rörs ihop. Häll över morötterna och servera hela härligheten ihop. Smaskens!

Inga kommentarer: