onsdag 22 december 2010

Riktigt god julig desssert

... hörde jag om på Meny härom sistens och var tvungen att prova igår. Kunde nämligen inte hålla mig utan kokade Risgrynsgröt till middag häromdagen. Brukar koka mycket på en gång, som kan frysas in och ätas. De där färdiggjorda risgrynskorvarna man kan köpa innehåller nämligen en väldig massa som inte hör hemma där. (T ex används istället för riktigt smör industrimargarin och ett antal olika oljor som palmolja och kokosolja. Palmolja sägs öka risken för hjärtsjukdomar och bidrar även till skövling av regnskogar) Hade dock så lite mjölk att det bara blev en dubbelportion och "resterna" använde jag till;
riktig risgrynsgröt med kanelstång i!
300 g färdig Risgrynsgröt
Karamelliserad saffransgröt 4 portioner
300 g färdig Risgrynsgröt
0,2g Saffran



1,6 msk Strösocker



¼ Vaniljstång



1,6 msk Råsocker



0,4 dl Sötmandel



Salt




Tillred risgrynsgröt enligt separat recept och låt svalna.  Skålla mandeln i kokande vatten någon minut. Ta ur den och skölj i kallt vatten, låt svalna. Kläm bort skalet genom att pressa mandeln mellan fingrarna. Blanda kall gröt, saffran, socker och urskrapade vaniljfrön. Jag använde dock Muscavadosocker  istället för vanligt socker. Lägg gröten i (ugnsfasta) portionsformar. Strö över råsocker och karamellisera (bränn) med en liten brännare.  (Eftersom jag inte har någon brännare ställde jag in det i 225 grader på gratinering i ugnen i 10 minuter.) Rosta mandlarna i en torr och varm stekpanna. Vänd dem i salt. Grovhacka mandlarna och garnera gröten med hacket.
Karamelliserad saffransgröt
bild lånad från http://www.menyse.com/

2 kommentarer:

Fjedde73 sa...

Älskar ”Meny” i P1. I och för sig så tycker jag att den kanalen går från klarhet till klarhet över huvud taget. Går det att frysa risgrynsgröt? Kommer ihåg att jag provat någon gång, men när jag tog fram den blev den alldeles vattnig har jag för mig ... Kanske gjorde jag något fel.

Lyckans Smed sa...

Själv är jag Karin Fransson-fantast och sknar henne verkligen nu när Meny sänds från Göteborg.
Jag har inte haft några problem med upptinad risgrönsgröt, men då låter jag i o f s den alltid tina lånsamt. Kanske du försökte tina i micro eller så? Testa långsamt i kylen nästa gång så ska du se att den blir bra. Lycka till!
/*