söndag 26 december 2010

Vår hjärnas behov

Läser på http://www.kostdoktorn.se 20/12 att amerikanska forskare nu menar att kolhydrater är farliga, inte fett. Kostdoktorn menar att det är "på tiden med uppmärksamhet för frågan i USA, fetmans och fettskräckens förlovade land, att LA Times äntligen uppmärksammat detta".

När jag läser artikeln blir jag dock nästan mörkrädd, eftersom kolhydrater ju är hjärnans främsta källa till energi. Hjärnans behov av blodsocker är så viktigt att vi kan jämföra det med hjärnans behov av syre, som SVT's Toppform uttrycker saken. Istället för att helt strypa kolhydratintaget och därigenom sin egen hjärna(!) bör man satsa på att äta kolhydrater, men enbart sådana med lågt Glykemiskt Index, GI. Det är därför människor som försöker gå ned i vikt med hjälp av LCHF blir så, eeh, låt oss kalla det "ojämna i humöret". En kolhydratfattig kost leder till brist på glukos, vilket medför minskad hjärnaktivitet, sämre bedömningsförmåga och koncentrationsproblem. Hjärnan behöver ett jämnt tillskott av glukos och även om snabba kolhydrater kan pigga upp din hjärna under kortare tid är det ännu viktigare att äta mycket långsamma kolhydrater.
Rättelse 2018: De vittnesmål jag nu läst och hört om har fått mig att omvärdera detta, samt det faktum att kroppen själv kan tillverka sitt eget glukos, ketoner; av ketogen kost kommer vi i ketos, då ketoner, som du kan läsa mycket mer om här, bildas.  
en glad och väl fungerande hjärna
behöver glukosen i kolhydrater för att
upprätthålla produktionen av serotonin
Hjärnans Serotonin-nivåer sänks också med en kolhydratfattig kost. Serotonin är ett spårämne som t ex ingår i de "nya" antidepressiva medicinerna, som t ex Cipramil. Det har till uppgift att balansera våra känslor,  men denna signalsubstans påverkar även vår upplevelse av smärta, aptit och sömn. I naturliga mängder har serotonin en lugnande, avstressande effekt samt förbättrar sömnen. Brist på serotonin gör att man känner olust och lätt förlorar kontrollen. Nervcellerna kan själva bilda serotonin genom att omvandla aminosyran tryptofan som tillförs via maten (särskilt potatis!). I serotonin ingår tryptofan, som är en så kallad aminosyra (protein eller äggviteämne). För att förflytta tryptofanet till hjärnan så att serotoninet kan bildas behövs det, ja just det (!) kolhydrater. Avråder därför å det starkaste från LCHF-dieten och att helt sluta äta kolhydrater!
All rosa text, utom denna, är länkar vidare till det som nämns i texten! Dessutom kan du läsa mer på dessa länkar:
Källor: http://magkultur.blogspot.com/2006/09/tryptofan-fr-vlbefinnandet.html
http://www.hjarnverket.se/PDF/Valtranad_hjarna_Hjarnverket.pdf




4 kommentarer:

Maya sa...

Många jag känner äter fettdieten å inga kolhydrater, dricker grädde. Äckligt. Äter bara kött å fet sås å grönsaker å visst är det många som gått ner av det, men den enda diet jag tror på är följa tallriksmodellen, då får kroppen det den behöver.

Lyckans Smed sa...

Ja Maya, personligen tror jag inte att det är hälsosamt att dra in på kolhydraterna just av de skäl jag skriver här. Även om man går ned i vikt så gör man sitt eget och omgivningens liv till små helsicken under tiden + att det aldrig kan vara bra för hjärnan att inte få det den behöver.
Tror också på tallriksmodellen OCH på att röra sig så att man gör av med mer energi än man stoppar i sig...
/*

Maya sa...

Där har du en av mina stora nackdelar efter skadan. Mitt dåliga närminne. Jag minns inte att jag läst texten eller kommenterat den. Får se hur länge jag minns den. Tack för att du varnade mig. Behöver inget sämre minne än vad jag har nu. Tack!!!!!

Lyckans Smed sa...

Ingen orsak, Maya; jag vet ju själv hur det är med"bra minne (men kort)"...