tisdag 7 december 2010

Grafik med tryck!

Just nu och ända fram till 2 januari kan man på Ahlbergshallen i Östersund se tre av länets mest aktiva grafiker, Elisabeth Athle, Kersti Grönlund och Kristina Wrang tillsammans i en fantastiskt välhängd utställning. Deras bilder är blandade i de tre rummen i utställningshallen på ett sätt som verkligen lyfter fram samhörigheten och de olika uttrycken. Man blir verkligen glad och känner sig stärkt av att ta del av deras konstnärskap och jag vill verkligen rekommendera alla att besöka Ahlbergshallen!
Jag tog med en verklista för att kunna hålla ordning på bilderna jag tagit, men vart den tagit vägen vet jag inte. Risken finns att jag tar fel på verkens upphovskvinnor, men det är bara att rätta mig i så fall; vilket jag tackar för i förhand!!!
Det övre rummet är majestätiskt ljussatt med Wrangs installation
mitt i rummet omgiven av hennes, Athles och Wrangs uttrycksfulla(!) tryck




Athles dramatiska främst svart-vita tryck flankerar Grön-
lunds mer försiktigt "kvinnliga" pasteller väl

Grönlunds experiment med textilier och tryck
lämnar en spännande mersmak efter sig






















Jag vill även nämna Wrangs monotypier på plexiglas och Athles maskrosbilder, som är uttrycksfulla så det förslår, men som jag inte fick några bra bilder av. Det är, om inte annat, ett gott skäl för er att själva uppleva utställningen, så gå och se!

Inga kommentarer: