söndag 19 december 2010

Skön helg med rent vatten!

  
Som jag skrivit tidigare är det så nyttigt med bastu, visar även vetenskapen numer, tänkte därför pröva nyheten för mig, att rulla i snö under bastu-badet. Det var enormt skönt, men jag vill ju alltid testa gränserna så låg kvar på rygg i snön tills jag blev kall. Det var dock bara in i bastun igen och värma sig!
Bastu och hälsa Bastu är hälsa. Bastubad ger uppmjukning av muskler och leder, välbefinnande i kroppen och avkoppling. Även utövare av elitidrott har nytta av bastubad för att avlägsna mjölksyra och andra restprodukter. Kraftig upphettning och snabb avkylning utsätter naturligtvis kroppen för en stor påfrestning. Men det tillhör också badets natur och själva njutningen med bastun. Bada med sunt förnuft och njut.  källa: http://www.bastupunkten.se/

här, nedom gungan rullade jag
i snön efter bastun. Skönt som
17, men låg kvar så jag blev kall

kaminen i bastun
Har haft lite bekymmer över hur jag skulle klä mig till mosters födelsedagskalas i ett gammalt torp uppvärmt enbart med vedpanna. Det var dock inga problem eftersom de varit där och "eldat upp det" sedan i onsdags. Dessutom blev det inte kallare än -12, fast de spått att det skulle bli runt -20. Ullfroté och pototröja under klänningen samt stövlar inomhus gjorde susen.

på väg till mosters 50-årskalas i mockapälsa,
fårboa och "Ninotchka-mössan" i fuskpäls
All rosa text utom denna är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: