fredag 17 december 2010

Amaryllisar

Nu har den enda av mina gamla "översomrade" Amaryllisar som fått en knopp vuxit sig så här fin:
mitt köksbord med min "översomrade" Amaryllis
Jag tipsade tidigare om hur man får Amaryllisar att blomma igen och det kan du läsa om du klickar på den rosa Amaryllis-texten var som helst på sidan. Som ni ser är denna stjälk kort och det är tack vare att jag bara vattnade den en skvätt när jag såg knoppen och sedan en skväll igen för att få knopparna att börja slå ut. Den näring och fukt den annars behöver finns redan i löken, eftersom jag näringsvattnade den ända sedan den blommat klart och tills jag ställde ned den mörkt i några månader.

De andra lökarna har hittils bara fått blad som jag ryckt bort,  eftersom jag inte vill att näringen ska gå ut i dem, utan till själva blomman. Nu börjar det dock bli lite brått då de inte ens fått nån knopp än, så därför snor jag "akuttips" från Slottsträdgården Ulriksdal (där två av mina vänner jobbar) för att ge löken en extra skjuts inför jul. Jag låter krukorna stå kvar ljust i fönster och ”genomfuktar” jorden, men den ska inte bli blöt! Krukan ska stå varmt, så mina som står på fönsterbrädor ovan element bör stå perfekt. Nu hoppas jag att det inte dröjer länge tills också dessa blommar! Den på köksbordet kommer nog att vissna före julafton, men då får jag nya skönheter att glädja mig åt!

Inga kommentarer: