tisdag 28 december 2010

Dagens hjältedåd

Sällan känner jag mig så hjältemodig som när föräldrarna ska vara duktiga o misslyckas så att jag får rycka ut och rädda dem! Jag har varit ovillig "gymmare" sedan parasit-upptäckten också, så det var egentligen även välbehövligt för min kropp att vara hjältinna just idag. Särskilt eftersom vattenrenarna nu kommit från Norge och installerats, så att man kan dricka Cryptosporidiumfritt och duscha klorfritt både hos mig, syster och föräldarna!

Vad hade då skett? Som jag berättat har det snöat orimligt mycket här de snaste dagarna, så far skulle vara duktig o skotta av taken, så de inte tyngs sönder av snön när det sedan börjar tina. Det ville sig inte bättre än att stegen halkade till, så att han for rakt i backen när han var på väg at klättra upp. Inte i någon mjuk snöhög utan rakt ned i den isiga asfalten. Inte underligt, visade det sig sedan, har en blå svullnad utvecklats på höften han föll på o armen kan han bara lyfta ca 1 dm.
Likt förbannat skulle han upp på taket
och fortsätta skottandet, så fick lov att
be honom att istället ta hand om det
jag skottade ned på gården.

Det var ju en del snö och efter en stund
fick han svårt att både gå och lyfta ena armen,
men vägrade ändå att gå in och än mindre
ville han ringa Sjukvårdsupplysningen.
Det tog några timmar och jag fick mig
ett rejält träningspass "ovan där"
Så här såg det ut nät jag bröt för mat.












Genom årens alla skador, sjukdommar och olyckor har vi lärt oss att det inte är någon mening att åka in till akuten, utan bäst är att ringa sjukvårdsupplysningen som man kan boka en tid antingen på akuten eller vårdcentralen med. Risken är annars att man får sitta på akuten utan att få hjälp i timme ut och timme in. Syster Maja ringde därför dit, mot fars vilja men när hon väl fått en tid åkte han med till vårdcentralen, där de är nu. Jag kan intyga att en bäckenfraktur är något han skulle få lida av i åratal även om han får vård, så kanske var det just det som fick honom att gå med på det. Hoppas nu att det inte är något allvarligt och att han får hjälp! De ringde just och ska in till röntgen.
Just "Skypat" med syster Mia, så ska nog skaffa Skype hem med; det är så många runt om i världen man därigenom skulle komma närmre.

4 kommentarer:

Fjedde73 sa...

Vilken dag. Jösses. Och ja, verkligen, skaffa Skype hemma. Det är verkligen jättebra. :-)

Lyckans Smed sa...

Inga frakturer, tack och lov, men det gör inte gubben gladare; han muttrar och gnäller över att vi bryr oss om honom...

Fjedde73 sa...

Han kanske skulle slagit huvudet lite hårdare. ;-)

Lyckans Smed sa...

det är nog ingen dum teori... ;-)