måndag 27 december 2010

"Ume-mycket snö"

Jag måste erkänna att jag inte riktigt känner igen mig i "min lilla stad". Det är nämligen "Ume-mycket snö", alltså lika mycket som det kan vara i Umeå, vilket är ovanligt här. Jag antar att det funkar så att snön ramlar ned över fjällen runt omkring så att det inte blir så mycket kvar att droppa över Östersund... I år är det dock så konstigt att det inte bara är den "kallaste vintern sedan 1700-talet" (eller åtminstone sedan mätningarna började år 1860) utan dessutom ovanligt mysket snö redan. Det skulle innebära att det t.o.m. är kallare än cirka 1790–1880, den period som brukar kallas den Lilla Istiden och då flest svenskar emigrerade till USA (särskilt under missväxtåren 1867-1869 växte emigrationen till en verklig massrörelse). Läskigt att tänka på, trots all modernisering, tycker jag. Kanske är det som Islänningarna hävdar så att om det inte vore för den globala uppvärmningen så skulle vi ha varit i början av nästa Istid vid det här lagt. Även Wibjörn Karlén, klimatforskare och professor emeritus i naturgeografi vid Stockholms universitet, har tankar liknande Islänningarnas.
""Ume-mycket snö", det här skulle lika
gärna kunnat vara en bild från Västra
Esplanaden i Umeå för så här mycket
snö är det sällan i min lilla stad.
Det var oerhört "folkigt" o trångt i centrum idag pga mellandagsreorna. Jag hittade dock inget och det är heller inget jag behöver (eller egentligen har råd med om jag ska vara ärlig..).
"folkigt" o trångt i Citytunneln
liksom på gågatan...












Pressträffen på Jamtli med anledning av verken i Jämten 2011, visade sig inte ha så mycket press närvarande. Lika lite som det var publik eller "konstsoppa" faktiskt, men det var trevligt ändå att prata med de som var där. Jag tycker dock att det är konstigt att så mycket som anordnas i Jamtlis regi blir något helt annat än vad det först presenterades som av olika orsaker. Inbillar mig att det främst beror på att ideella krafter är svårare att samordna än anställda.

Gladast är jag (och Greta!) dock idag eftersom vattenrenarna äntligen kommit från Norge! Ja, klorrenarna till duschen alltså. De som bl a rensar bort Cryptosporidium har inte kommit, trots att de skickades en dag tidigare...

Ett tips till er som hämtar rent vatten är att fylla de kylväskor man använder på somrarna för att hålla mat o dryck kallt fulla med vatten. De är lätta att bära och frakta med. Personligen håller jag mig till de "damejanger"  som det från början sålts svagdricka i.
All rosa text, utom denna, är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: