fredag 31 december 2010

2010 - ett år med tryck

Som jag minns det har 2010 sannerligen varit ett “tryckt” år. Inte bara för mig, utan officiellt i Sveriges konstvärld. Eftersom Grafiska Sällskapet bildades 1910 har 100-årsjubiléet firats över hela landet med utställningar etc. Jag hade inte jobbat med grafik sedan jag började Konsthögskolan 1997 trots att Umeå Universitet har en fantastisk grafikverkstad, som inte ens användes särskilt mycket. Det var så mycket annat jag kände var viktigare att lära mig och jobba med under mina fem år där. Tyvärr… Enda gången jag nyttjade den var när jag tryckte affischer till antagningsprovsutställningen alldeles i början.
http://www.art.umu.se/om-konsthogskolan/
I år gick jag dock en kurs i  Macro-print, eller Storgrafik i Örnsköldsvik nästan hela februari. Vi hade förmånen att lära oss tekniken av en riktig mästare, Stefano Beccari, i den välutrustade kollektivverkstaden där  under hela fyra veckor. Jag bodde även i gästbostaden där under större delen av tiden. Storgrafik är, precis som det låter stora, 1 x 2 meter, grafiska ark, så tryckpressen måste vara nog stor. Dessutom måste papperet vara nog tjockt och töjbart för att kunna ta upp alla de strukturer Storgrafik innebär.  Man kan säga att Storgrafik är som en blandning mellan grafik och skulptur. Dels p g a den stora skalan men också eftersom olika strukturer förhöjer den distinkta  karaktären av just Storgrafik.
Olof Ahlström o Silvia Wieser visar
Storpressen. Bild från http://www.okkv.se 
När jag gjort ett antal Storgrafiska blad jag kände mig nöjd med har jag ställt ut dem i Örnsköldsvik, Stockholm och vid två platser och utställningar här i Östersund.  Jag har även använt tryckpressen när jag gjort emaljer. Även det i Örnsköldsvik, där jag är medlem i kooperativ-verkstaden. Jag lärde mig att göra emaljer för två år sedan, men först i november i år blev jag säker på att jag verkligen kan själv. Jag var nämligen för första gången helt ensam i verkstaden och det funkade riktigt bra! Jag har tänkt åka till Härke grafikverkstad, där jag också är medlem, på Frösön länge och väl. Nu har jag äntligen bestämt mig för att verkligen åka dit och göra mindre tryck. Ett av mina Macro-print blev uppmärksammat av privatpersoner som tycker det är för stort att hänga hemma, så jag ska trycka en mindre version av det. Jag har ocskå några plåtar som jag inte tryckt än som jag är nyfiken på hur de blir.

Sri Lakshmi och emaljer på raster efter bränning













För tillfället finns jag med I årets upplaga av Jämten, en årsbok om Jämtland.  Görel Stephansson, som är ordförande i Jämtlands Läns Konstförening, bad sex konstnärer att göra verk på temat mat, som föreningen också köpte för publiceringen. Verken hänger redan uppe på Jamtli och Jämten 2011 finns att köpa på manga ställen i länet. Verken köps direkt från JLK.
Jag har också flyttat till och renoverat en lägenhet. Jag fick god hjälp med golvläggning av far och tapetsering av syster Maja, så den blivit som jag alltid velat bo. Jag bor inte längre i city, utan vid Tegelplan, som ligger ca 20 minuters prommenad till Östersund censtrum. Jag var väldigt trött på att bo högljutt bredvid ett elevhem, där de flesta sommarnätterna används till party. Här är det lugnt, grannarna är trevliga och jag kan ta min katt Greta på prommenad i koppel under hela sommaren, vilket hon verkligen njutit av. När jag bodde i stan fick hon bara följa mig ut på balkongen och vi gick ut bara hos mina föräldrar i Brunflo. Härom dagen upptäckte jag att jag är saknad av min tidigare granne. När jag gick förbi mitt gamla hus kom han ut, kramade om mig och berättade att han saknar mig så. Trevligt att höra, så jag bjöd hem honom till min nya lägenhet. 
Godast 2010!
Nej, nu var jag aldeles på väg att glömma mitt smaskigaste konstprojekt i år, konstbakelsen Dolcepaletto, som såldes på Wedemarks under Konstens Vecka 2010. Denna chokladdoppade mandelbotten täckt med Wedemarks chokladkräm med mocka och en klick hallonpuré i. Toppat med ett tunt lager marsipan med Sveriges Konstföreningars logga på toppen ger smak åt Konstens vecka 2010. Dolcepaletto gjorde jag i samarbete med konditor Carina Nilsson och hennes praktikant Rosalinn Olsson. Lyssna på reportage från SRJämtland om den här!
All rosa text, utom denna, är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: