måndag 6 december 2010

penslar

Som konstnär är jag alltid väldigt noga med att tvätta ur alla arbetsredskap, som penslar och annat, ordentligt. Jag har däremot inte tänkt på att detsamma måste göras också med de penslar jag målar migsjälv med när jag lägger make-up. Först när min syster fick utslag i ansiktet insåg jag det. Naturligtvis tvättade jag mina penslar även tidigare, men då ca 1 gng/månad och tänker man efter så är det ju aldeles för sällan.

För att undvika att pensla in en massa bakterier och skit i ansiktet tvättar jag numer alltid make-up-penslarna med diskmedel och vatten när jag använt dem. Jag håller i nedre delen av penselborsten och lägger dem att torka på hushållspapper. Detta för att undvika att limmet mellan skaftet och borsten släpper.
Bilden har jag lånat av http://www.monaom.com

Inga kommentarer: