måndag 27 december 2010

diskutabel "Hemmafru-trend"

Bara en stilla undran med tanke på dessa två program/artiklar och debatten om den nutida "hemmafrun":
http://svtplay.se/v/2273366/hemmafrun_vacker_kanslor
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article8094678.ab
Kan man verkligen tala om en "Hemmafru-trend" när de som driver denna trend främst är yrkesarbetande eller studenter med intresse för "husliga ting", som t ex matlagning, sömnad, bakning och kläder? Många är journalister, juridikstuderande eller har andra högpresterande arbeten och de utför "hemmafrusysslorna" på sin fritid, som en hobby. Varför dessutom kalla det "Hemmafru-trend" istället för "Husmorstrend" när tipsen ofta snarare är rena rama "Husmorstips"?

Jag tog upp den här frågan även den 10 december, då med fokus på att generationers kvinnliga kunskaper äntligen tas på så stort allvar som det görs i bloggar och med "Underbara" Clara Lidströms planerade radioprogram Husmorsskolan i Sveriges Radios P1 efter jul. Jag tycker verkligen att det är dags att dessa nyttiga kunskaper tas på allvar, återanvänds och inte bara viftas bort som en "Hemmafru-trend". Vad säger det annars om värdet på våra mödrars, mormödrars och äldre kvinnors hela samlade livskunnskap? Är det inte lite överlägset att bara kalla kunskap som grundar sig i århundraden av egna erfarenheter och "trial-and-errors" för en "Hemmafru-trend"??
Hur kommer det sig att denna, i jämförelse, nyttiga hobby får så mycket mer kritik än t ex TV-tittande eller att spela dataspel? Det kan väl inte vara så illa att det är för att det är kvinnor och inte män som anklagas för att ägna sig åt denna "Hemmafru-trend"? Inbillade mig faktiskt att vi kommit längre än så år 2010...
Amerikansk hemmafru med
humor från http://bitchybuttons.biz
Om jag lever lyckligare i ett hem med alla fasciliteter, men i gammal stil är det väl upp till mig och inte någon förstå-sig-påande debbatör, som tycker att jag därigenom fångat mig själv i en fälla? Fällan är snarare att inbilla sig att alla blir lyckliga på samma sätt. Låt istället var och en bli salig på sin fason, så länge det inte skadar någon annan!! För min egen del fylls dagen med pressträff i eftermiddag och dessförinnan förhoppningsvis rea-fynd...
All rosa text, utom denna, är länkar vidare till det som nämns i texten! 

1 kommentar:

Maya sa...

Tycker det är mycket prat om kvinnofällor att bara jobba deltid osv. När jag jobbade i hemtjänsten kom Mona Sahlin på att det var en fälla för kvinnor att jobba deltid å alla skulle få möjlighet att jobba heltid. En av alla gick upp på heltid resten av oss var nöjda med deltid. Jag älskade att vara hemma med barnen å städa å pyssla i hemmet. Jag såg inte det som en fälla för mig att jag halkade efter i lön osv när jag hade en möjlighet att vara hemma mera med barnen