fredag 18 mars 2011

fredagsmiddag

Tänk, det  blev middag idag med: Chèvre chaud-toast med Fikonchutney, så nu är helgen invigd i stor stil och jag hoppas att min hjärnvärk ger med sig till imorgon! 
Jag köpte ju en massa ost på Gregoriemarknaden 
förra helgen så det är lika bra att använda av den.
      Chèvre chaud-toast med fikonchutney
4 port.         225 - Grill
Jag börjar med Fikonchutneyn:
100 g grovhackade torkade fikon
100 g grovhackade torkade aprikoser
50 g russin
1 dl farinsocker
1 dl balsamvinäger
1 dl vatten
2 stjärnanis
3 svartpepparkorn
Ta bort kvistfästena på fikonen. Lägg alla ingredienser i en kastrull och låt koka upp. Sjud under lock på svag värme max 10 minuter. Rör då och då. Ta av från värmen, plocka upp stjärnanisen och pepparkornen.
Fikonchutney tillagas
400 g chèvre i tjocka skivor
4 skivor surdegsbröd (jag använde Levain)
Lägg en skiva chèvre  på varje brödskiva. Gratinera i mitten av ugnen cirka 6 minuter.
Under tiden gjorde jag Senapsvinägretten:
1 dl rapsolja
2 msk vitvinsvinäger
1,5 msk dijonsenap
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 msk honung
Mixa alla ingredienser till vinägretten och ringla den över salladen.
Senapsvinegrätten
50 g blandad sallad
0,5 tunt strimlad rödlök
1 dl valnötter
Fördela sallad och strimlad rödlök på fyra tallrikar. Lägg toasten på salladsbädden och toppa med en klick fikonchutney och valnötter.
Lade upp måltiden, Chèvre chaud med
Fikonchutney
 salladen anas under
Trevlig helg på er!

Inga kommentarer: