onsdag 30 mars 2011

(rest)Rödbetsbiffar

Jag slänger inte mat förrän den verkligen är möglig, sur e dyl. Fast jag lever ensam gör jag oftast 4 eller 2 portioner, beroende på hur mycket det finns + vilken plats som finns i frysen. Jag fryser in rester eller de överblivna portionerna i portionsförpackningar, vilket är jättebra att hitta när jag inte hinner eller orkar göra mat. Helfabrikat lyser nämligen med sin frånvaro hos mig.
Hade två kokta potatisar o två kokta rödbetor över, så gjorde
därför 2 port urgoda Rödbetsbiffar med pepparrotscreme 
 Både potatisarna och rödbetorna var kokta oskalade al dente (med tuggmotstånd) så jag började med att skala dem och så rev jag dem ned i en bunke.
jag köpte detta roliga rivjärn och"lillasystern"
Moas Skafferis utförsäljning. Koziol är märket
och jag använder något av dem så gott som dagligen.
Rödbetsbiffar med pepparrotscreme 2 port
kokta potatisar 
2 kokta rödbetor
1 finhackad schalottenlök
drygt 1 msk rismjöl (funkar förstås även med annat mjöl)
lite basilika
flingsalt
Riv eller mosa kokta potatisar och rödbetor i en bunke och blanda i den hackade löken och mjölet, basilikan samt smula i flingsaltet. Om du vill kan du också smaksätta med vitlök eller något annat du gillar.
Jag använder kinesiskt rismjöl,
eftersom det då blir väldigt krispigt,
men annat mjöl kan också användas
 Blanda ihop allt till en smet som känns sammanbunden och lite lik köttfärsmet
så här bra binder den kokta potatisen
ett annat alternativ är att tillsätta ägg
Så är det bara att forma till biffar, platta till dem och steka i smör på svag värme.Till gjorde jag
Pepparrotskräm av
riven färsk pepparrot (perfekt att riva med det lilla Koziol-rivjärnet)
ca 1 dl  creme fraishe eller matlagningsyoghurt
Rör samman och servera till. Njut! 

Inga kommentarer: