onsdag 30 mars 2011

Groddar

vinterodling till Gretas fromma
Jag som verkligen gillar att köra ned händerna och bli riktigt jordig har under vintern nöjt mig med att så kattgräs ända tills jag fick ett riktigt bra tips jag tagit till mig från UnderbaraCara. Nämligen att odla groddar, vilket jag inte gjort sedan jag var barn. Försökte som då bara i glasburk, men när jag snubblade över denna  Groddlåda på hälsokosten var min lycka gjord.
I denna Groddlåda häller man bara vatten över två
gånger om dagen under kranen, så rinner det av och
det som sedan är överflödigt droppar ned i bottenskålen.

I denna kan jag odla två olika groddtyper åt gången, så har satt Alfalfa, som verkligen växer som gräs, och Ärtskott som är fantastiskt både goda och vackra.
Alfalfan är nu redan  färdig att skörda,
medan Ärtskotten  tar längre tid
Jag blötlade även fröna till groddarna i den nedre gröna delen så den här Groddlådan är verkligen finurligt konstruerad. Fantastiska proteiner blir det, goda o fräscha!
Alfalfa-groddar ställda i solen för att få färg. Ska nu odla
Mungböne-skott också, som är väldigt gott
Hittills har jag bara satt sticklingar inför sommaren, men sedan blir det både förodling av blom- och grönsaksfrön i köksfönstren, som har fantastiskt söderläge.
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

2 kommentarer:

Maja sa...

Vadå ramlade över groddlådan, jag köpte ju en o tipsade dig om den.

Lyckans Smed sa...

men jag ramlade över dig när du sa det ju...