tisdag 15 mars 2011

"antik" medicinflaska

Efter att ha hostat och snörvlat i mer än två veckor kan jag lugnt säga att jag är trött på den här förkylningen. Ifjol hostade jag mig till Bronkit så för att undvika både det liksom lunginflammation, vilket  jag drabbats av säkert ett dussin gånger i detta liv, använde jag hostmedicinen jag fick utskriven då, för att kunna sova på nätterna. Jag sov väldigt gott och upptäckte efter en vecka att det måste bero på att Cocillana innehåller etylmorfin... Igår tog medicinen slut och jag har köpt svagare receptfritt istället. 

När jag såg hur snygg flaskan var utan
alla "moderniteter" ville jag inte slänga den
i glasinsamlingen och tänk att Morfinflaskan
blev så här snyggt "antik"  som färdig!
När jag imorse skulle sortera flaskan och dragit loss den fula plastkorken insåg jag att den "kan bli" tillynes lika "antik" som användandet av opium är. Det har ju använts i tusentals år mot smärta, diarré, ångest och för att ge god sömn och en närmast en euforisk effekt... 
Så här tråkig såg flaskan
ut med etikett och kork
Så här gjorde jag den mer "antik":
När jag lirkat loss och rivit av korken (i små bitar) med en rejäl tång la jag flaskan i vatten tills etiketten började lossna så smått. Då tog jag tag i den och rev av samt gnuggade loss klistret som blev kvar med disk medel. Lät så flaskan självtorka, medan jag passade på att söka gamla etiketter på webben. De etiketter jag hittade kan du skriva ut härifrån. Jag mätte upp storleken på dem, ändrade till denna och skrev ut några i färg för att se vilken som skulle bli bäst.
Flaskan är ju snygg redan utan etikett. Jag
valde att använda den från Karlstads apotek.
Jag vek så etiketterna fram och åter och pressade till vikningen med naglarna innan jag rev ut dem mot en linjal, för en gammaldags "look". Bestämde mig för den etikett som kommer från Karlstads apotek som här syns riven längst ned.
Var noga när du fäster etiketten så att den
inte blir skrynklig. Börja mitt på och tryck
etiketten mot kanterna för att undvika veck!
Nästa steg var att fästa etiketten på flaskan och jag använde vanligt papperslim, som jag strök både på kanterna och som ett kors på baksidan av etiketten. Man kan även använda dubbelhäftande tejp eller fästkuddar, men då blir det ett litet mellanrum till flaskan. Man kan också dutta med en våt tépåse på etiketten för att få ett slitnare intryck.
Här ser ni min ny"antika" morfinflaska i mitt vitrinskåp. 
Kanske inte den perfekta platsen för min ny"antika" morfinflaska i mitt vitrinskåp, men i medicinskåpet syns den ju inte...Inspiration har jag hittat hos likväl http://mille-designlacamara.blogspot.com och  http://www.styleroom.se  Lycka till!

Inga kommentarer: