måndag 21 mars 2011

hosta, vik hädan!

Efter att ha hostat mig till Bronkit och ha haft Lunginflammation ett tiotal gånger har jag (äntligen) fått ett tips som lindrar bättre än all morfin-hostmedicin och som säkert inte alls är skadligt för kroppen på samma sätt heller. Det måste jag därför dela med mig av till er, kära läsare:
"Ett husmorstips" min tipsare fått av en läkare i fjol är "en Kornvärmare på bröstet mot natthostan". Fungerar så fantastiskt bra att jag inte kan fatta att jag aldrig fått det tipset tidigare! Nu hade jag ju ingen Kornvärmare och inte heller någon Vetevärmare (som nog är vanligare) hemma. Jag tänkte dock att jag borde kunna använda den tallriksvärmare, konstruerad på samma sätt, som jag aldrig använt. Även denna är fylld med vetekorn och ska läggas 1 1/2 minuter i micron, för att sedan användas. Och vet ni; jag slutade hosta, det kändes lättare att andas och jag kan tänka mig att det är som rena rama undermedlet mot lunginflammation!
inte så snygg, men det funkar mycket bättre
än all medicin jag stoppat i mig i alla år!
 Vete-/Kornvärmare lindrar även värk i muskler och leder (speciellt vid ont i nacken). Den "hjälper dig vid stress och muskelsträckningar, nackspärr och nackont, lindrar ryggont, magont, och mensvärk. Vid luftrörskatarr och sinusit är en Vete-/Kornvärmare till stor hjälp". Allt enligt reklamen och de kan köpas  i hälsokosten (tror jag).
Vill man kan man även sy en själv i lin/bomull fyllt med hela korngryn eller vetekorn, detta för att den ska kunna värmas i micron. Funderar på att göra en i form av en katt (sedd uppifrån), men tallriksvärmaren funkar bra än.  Lite tips jag hittat om att sy värmaren är att sy mellanväggar hela vägen (ta te.x ett dl-mått och häll i kudden sy så en vägg var 7 cm, i med en ny dl med vete och sen en ny mellanvägg osv) för att hindra att all vete/korn hamnar på ena sidan i kudden.

Inga kommentarer: