tisdag 15 mars 2011

Sick-sack-bena

Jag läste nånstans att Sick-sack-bena är "så -90-tal", men inte bland mina bekanta i alla fall... (Under 90-talet bodde jag i Stockholm, Östersund och Umeå. ) Min frisör lärde mig att göra en sådan för bara nåt år sedan, så jag tänkte dela med mig av den kunskapen här. Först och främst bör håret vara vått när du börjar och så behöver du helst en kam med plastspjut som denna:
Med en sådan är det enklast att bena. Börja  framme vid pannan i mitten och "sick-sacka" fram och åter med kammen. Stanna ungefär mitt på huvudet och vik ned kammen framkåt och lyft den lite. Vik så håret åt vardera sida beroende på hur det hamnat i benan. Det är här du behöver vara noga innan du tar bort kammen. Rätta gärna till strån/passager som hamnat fel. Har du mycket virvlar kan det vara besvärligt.
Så här blir det om man gör vad jag tycker är lagom sick-sackar, men du kan förstås även göra bredare och längre. Det är bara att pröva sig fram; blir det fel kammar man bara över och börjar om. 
Lite roligare än vanlig rak bena är det i a f
Lycka till!

Inga kommentarer: