tisdag 29 mars 2011

Vadå vintervila?

Jag brukar inte ge mina Pelargoner någon vintervila och tycker inte heller att de verkar behöva det. Faktum är att jag har de av mina Pelargoner som får plats kvar i fönstren här och de mår så bra att de redan blommar sedan någon vecka! (De "överflödiga" står i föräldrarnas inglasade balkong över vintern. Jag har nämligen så många som jag brukar ha på balkongen att de inte ryms inomhus...) Särskilt de älskade Mårbackapelargonerna har redan blommat en omgång i år, men har nu bara knoppar.
just idag blommar Stjärnpelargonen,
trots snön utanför som fond
Jag brukar plocka bort torra blommor och blad på Pelargonerna eftersom, så det är det enda jag gör även under vintern och så vattnar jag väl lite mindre bara. I helgen var det Pelargonfestival på Sörvalla blommor, men jag lyckades faktiskt ta mig därifrån utan att ha köpt en enda! Jag har redan fler än jag har plats med inomhus, så istället köpte jag Fuchsia-sticklingar som jag nu planterat.
Jag satte om mina Pelargoner härom veckan så nu ska jag snart beskära dem till rätt form. På så sätt kan jag ge sticklingarna som presenter till exempelvis Sonja, som annars köper nya Pelargoner varje år.
Mårbackapelargoner och cerisa på min balkong
Jag planerar att ha Fuchsian med Pelargonerna på min skuggiga balkong mot västnordväst i sommar. Tänkte även driva upp köksgrönsaker inomhus innan jag sätter ut dem, för ifjol hände nästan inget med fröna jag satt. Är ju van vid en sydvästbalkong där det växer så det knakar...

Inga kommentarer: