torsdag 17 mars 2011

torsdagslunch med tvist

Som traditionslist brukar jag oftast äta pannkaka på torsdagar. Det är dock lite tråkigt att varje torsdag äta samma sak, så ibland varierar jag mig...
på torsdagar steks här pannkakor
Idag gjorde jag Morotspannkakor, som jag åt med turkisk yoghurt o rostade pumpafrön, istället för vanliga tunnpannkakor med grädde o bär. Jag är väldigt förtjust i morötter och detta var verkligen en hit (vilket det inte alltid blir..).
väldigt lika vanliga tunnpannkakor och
det är ju också det, men med morötter i
Jag gjorde helt vanlig pannkakssmet ( 4 port) med
1 1/2 dl siktat dinkelmjöl
1 dl "fullkorns"dinkel
1/2 tsk salt
som jag blandade innan jag tillsatte
6 dl mjölk
lite i taget så det inte blir klumpar och så
3 ekologiska ägg sedan tillsatte jag helt fräckt
250 g finrivna mörötter
1 tsk hel kummin
1 tsk fänkål
som jag först stötte i min mortel. 
Blandade ihop allt och lät vila i ca 1 h innan jag började steka som vanliga tunnpannkakor i smör. Jag brukar alltid ha aluminiumfolie över så att de inte kallnar medan jag steker
stöt kummin och fänkål i mortel
Jag rostade så en näve pumpafrön i torr teflonpanna och serverade morotspannkakorna med dessa strösslade över en klick Turksik yoghurt.
rosta pumpafrön
Riktigt gott och jag kände mig inte som en sån gottgris jag annars brukar göra på torsdagar efter tunnpannkakor, grädde och bär (de känns ju ändå mer som en dessert än en huvudrätt egentligen..)!
Morotspannkaka med turkisk yoghurt och rostade pumpakärnor,
mer matigt, mindre dessert-aktigt och riktigt gott!

Inga kommentarer: