onsdag 21 mars 2012

Egen lingonsylt

Fast jag inte plockat lingon kan jag inte tänka mig att köpa lingonsylt. Dels tycker jag att den är för söt och dels har jag då ingen koll på vad den består av. Jag hade helt slut på lingonsylt när jag härom dagen ville avnjuta Äggakaka till lunch, men hade varit listig nog att köpa lingon i frysdisken.

Äggakakan tar 20 minuter i ugnen så medan den stod där stekte jag både fläsk och kokade min egen lingonsylt. Och vet ni, den blev den godaste lingonsylt jag ätit eftersom jag använde ljust Muscavadosocker i den.

Lingonsylt à la Malilda
225 g  rensade lingon
2 msk vatten
Koka ihop 5-10 min. Skumma av och tillsätt

 3/4 dl ljust Muscavadosocker
lite i taget så att det lätt löses upp i sylten. Häll upp på varm steriliserad*) burk. Som du ser på bilden längst upp blir det inte så mycket av ett enda lingonpaket, men det räcker för mig, som inte använder så mycket lingonsylt. Om du vill ha en mindre geleig sylt så kokar du med sockret från början i ca 10 min. 
perfekt lunch, skånsk Äggakaka med
fläsk och nykokt lingonsylt
*) Burken steriliserar du enklast genom att lägga den och locket i en kastrull med vatten som du kokar upp eller ställ dem i kall ugn och värm den till på 100°, där burken får stå i 15 minuter. Detta är för att slippa att din sylt möglar.

Inga kommentarer: