söndag 11 mars 2012

Mot förkylningsblåsor

"Rakt på blemman" var ett standardutrop från mig under min uppväxt. Jag hade nämligen väldigt ofta förkylningsblåsor, som vi kallade "blemmor", i munnen. Ett väldigt bra sätt att då få som man ville var därför att trycka till just på "blemman" så att jag var helt försvarslös av smärta och gick med på nästan vad som helst.

bild från  http://vademecum-retrovykort/ 

Jag testade alla möjliga metoder för att bli av med dem och det som funkade bäst var att ta koncentrerad Vademecum på en tuss och hålla emot tills det blev helt bedövat.
aj-aj-aj!
Som vuxen har jag insett att "blemmorna" ofta uppkommer när en förkylning är på gång och att de också kallas för förkylningsblåsor. Jag har fortsatt att testa metoder för att bli av med dem och den absolut bästa är detta:
Corsodyl används egentligen  främst som bakteriedödande medel före och efter operationer i munnen, men funkar fantastiskt bra också för att bli av med förkylningsblåsor. Faktum är att det räcker att gurgla med det två gånger för att "blemmorna" ska försvinna. Det är alltså mitt allra bästa tips! Använd det dock inte för ofta, eftersom det är just bakteriedödande! Finns att köpa receptfritt på apoteket. Tänk vad det kunnat bespara mig mycket lidande under åren. Hexident kan användas på samma sätt. 

Inga kommentarer: